TOP

Hoe gaat het met Chiarico? [interview] *

Chiarico slaat een nieuwe weg in. Vanaf zomer 2016 zal het bij het vrouwenmodemerk draaien om nieuwe materialen, prints en vormen. Oprichter Jeanny Annichiarico: “In het verleden had de collectie minder variatie qua stoffen en modellen.”

De stijl van Chiarico is aangepast, wat is er veranderd?

 

“De nieuwe collectie oogt nog moderner. De zomercollectie 2016 heeft een ‘touch of rock’, zonder de vrouwelijkheid uit het oog te verliezen. We combineren hiervoor nieuwe (gewassen) materialen met exclusieve prints ontwikkeld met een Spaanse kunstenares. Door ook wijdere vormen naast lichaamsvormende lijnen te plaatsen, ontstaan er veel nieuwe silhouetten. We werken ook met actuele materialen zoals cupro, vintage imitatie leer en soepel vallende viscoses.

 

“Samen met de nieuwe ontwerpster Petra de Jonge – die onder andere heeft gewerkt voor Kenzo, Barbara Bui, Girbaud en Beate Heymann – hebben we een goede balans kunnen vinden. Het eindresultaat is een mooie vertaling van het modelabel naar de huidige markt.”

 

Waarom was deze verandering nodig?

 

“In het verleden had de collectie van Chiarico minder variatie qua stoffen en modellen. Door een nieuwe weg in te slaan proberen we een nog actueler tijdbeeld te creëren zonder de kracht en het dna uit het oog te verliezen. Chiarico werkt voornamelijk met natuurlijke materialen en staat bekend om de goede kwaliteit, de fijne pasvorm en de technieken die worden gebruikt om het dameslichaam te accentueren. Dat zal niet veranderen, maar aangepast worden aan de nieuwe vraag van de markt.”

 

“Daarnaast hebben we een grotere variatie aan vormen omdat we ook een bredere groep vrouwen willen aanspreken.”

 

Wat maakt het merk anders dan andere merken?

 

“We onderscheiden ons van andere merken, doordat we ook rekening houden met aandachtpunten die de vrouw belangrijk vind. Aandachtpunten zoals een dubbele tailleband, speciale plooitechnieken die de buik beter camoufleert en driekwart mouwen voor de bovenarmen. De sterke punten van de vrouw accentueren we en de minder sterke punten proberen we te camoufleren. Ook staan we bekend om onze bijzondere halzen die de neklijn van de vrouw siert.”

 

Hoe reageren klanten tot nu toe op de veranderingen?

 

“De evolutie wordt door onze retailers heel goed opgepikt. Ze zijn aangenaam verrast en ze vinden het een vernieuwende en actuele collectie. Door de materiaalmix in sommige modellen kunnen de items met verschillende thema’s worden gecombineerd.”

 

Zijn er nog meer veranderingen bij het merk?

 

“We hebben er dit seizoen voor gekozen om onze nos-lijn op een andere manier te presenteren, om zo meer zichtbaarheid maar ook meer verkoop te kunnen genereren. De luxe ‘Optimizing Basics’ waarop het merk is gebouwd – luxe T-shirts met een mooi gesneden hals, bloesjes die niet gaan gapen en omkeerbare kokerrokken – ontbreken daarin natuurlijk niet. Door deze tafelstrategie merken de winkeliers dat de luxe basics sneller verkopen en een mooie display zorgt voor de nodige herkenbaarheid bij de consumenten.”

 

Hoe gaat het verder met Chiarico?

 

“Uiteraard hebben wij ook gemerkt door de crisis dat klanten voorzichtiger gingen inkopen. Maar dankzij de verbreding van ons productaanbod en stijlevolutie, is dat aan het veranderen.”

 

Hoe werken jullie met de inkoop?

 

“We zijn van oorsprong een voororder merk. Twee keer per jaar leveren we een nieuwe collectie die bestaat uit verschillende thema’s zodat de klant maandelijks nieuwe artikelen in zijn winkel heeft. We hebben bijvoorbeeld een kerst- en een hoogzomer collectie. Ons voordeel is dat wij ook een goede voorraad service hebben. Aan de hand van de bestsellers wordt deze voorraad aangelegd en daarnaast proberen we de basis artikelen op stock te houden. Nieuwe klanten mogen ook gebruik maken van deze voorraad, om ze kennis te laten maken met het merk.”

 

Waar moet het naartoe met het merk?

 

“De ambitie is om een sterke groei door te maken in het aantal boetieks in Nederland. Door in te zetten op vernieuwing van de collectie en samenwerking met nieuwe productiepartners, denken we dat we een groter aantal boetieks kunnen bereiken. Onze nieuwe verkoop manager Richard Siebel heeft ook goed contact in het midden-hoogsegment. Hierdoor weten we dat de prijsopbouw in de collectie past bij onze ambitie dat zowel het midden- als hoogsegment goed bij ons terecht kunnen.”

 

“We willen ons product ook graag nog meer positioneren in het buitenland. Vanaf het volgende seizoen gaan we ons daarop focussen omdat de reacties vanuit met name Duitsland en Frankrijk al zeer veelbelovend zijn.”

 

Chiarico

 

World Fashion Centre 

Koningin Wilhelminaplein 1

4e toren-begane grond-12

020-41 24 834

agency@chiarico.nl

 

Chiarico zomer 2016 (1)

 

Chiarico zomer 2016 (2)

 

Chiarico zomer 2016 (3)