TOP

6 vragen aan Tony Cohen *

Tony Cohen showde op vrijdag 10 juli tijdens Amsterdam FashionWeek zijn nieuwe zomercollectie voor 2016. Textilia vroeg de ontwerper na afloop naar de laatste nieuwtjes rond zijn merk.

Hoe kijk je terug op de afgelopen Amsterdam FashionWeek?

Tony Cohen: “We kregen goede reacties op onze show. We showen sinds 2012 elk seizoen tijden de Amsterdam FashionWeek. Die regelmaat vinden we belangrijk, dan kunnen we een beeld neerzetten en krijgen mensen een idee waar de collectie naartoe groeit. Voor ons is de show geen entertainment, maar commercie. Sommige ontwerpers pakken groots uit met de aankleding. Dat is prachtig, maar wij willen puur de nieuwe collectie laten zien aan onze klanten en de pers.”

Zit er groei in het aantal verkooppunten?

“We hebben met Tonycohen nu ongeveer 35 verkooppunten in Nederland en dat aantal breidt gestaag uit met echt mooie, goede winkels. We liggen bijvoorbeeld bij winkels als Cobra Den Bosch, PL Line in Maastricht en Velvet in Amsterdam. We zitten aan de onderkant van het luxury segment en op die plek in de winkel doen we het in de praktijk ook goed. We hebben één winkel in de Negen Straatjes in Amsterdam en er zijn gesprekken om een tweede winkel in Nederland te openen. Meer winkels op strategische plekken zitten wel in de planning, ook in het buitenland.”

Tony Cohen ss16 (4)Tony Cohen ss16 (3)Tony Cohen ss16 (2)Tony Cohen ss16 (8)

Vanaf zomer 2016 stop je met je tweede lijn 2lovetonycohen. Waarom?

“Dat is een organisch proces geweest. In 2010 lanceerden we de commerciële lijn 2lovetonycohen, met iets lagere prijzen. Die werd goed ontvangen, maar de laatste jaren werden uit deze collectie vaak vooral de mooiere uitgewerkte stuks gekocht. En een jasje van €900,- representeert eigenlijk niet een tweede lijn. Daarom word deze lijn ondergebracht bij de hoofdcollectie Tonycohen.”

Hoe gaat het met de in 2014 gelanceerde mannenlijn Tonycohen Man?

“Voor zomer 2016 presenteren we de tweede volwaardige mannencollectie. We liggen daarmee in acht prachtige winkels en vaak zijn dit nieuwe klanten voor ons. Met de mannenlijn hebben we nu acht verkooppunten in Nederland. Dat willen we uitbouwen. Al zal het beperkt blijven, want er zijn geen 25 winkels in Nederland die Tonycohen Man kunnen verkopen. De eerste reacties zijn goed. Een winkel als Four by Azzurro in Amsterdam had 100% doorverkoop.”

Tony Cohen ss16 (5)Tony Cohen ss16 (7)Tony Cohen ss16 (1)Tony Cohen ss16 (6)

Waarmee onderscheid je je in de mannenmode?

“We komen uit de vrouwenmodehoek en daar maken we gebruik van. We gebruiken dezelfde stoffen en silhouetten als voor vrouwen en dat slaat aan. Denk hierbij aan fijne kasjmier en double face crêpe. We onderscheiden ons ook met de pasvorm. Veel designerlabels kun je met een gewoon postuur niet aan. Wij brengen een modisch antwoord voor de Nederlandse man, die geen maat 48 heeft. Het is allemaal wat ruimer en langer gesneden.”

Hoe gaat het over de grens?

“Tachtig procent van onze omzet komt uit export. Nederland is toch een klein land in het luxesegment. We zijn te koop in tien landen. In Scandinavië en Duitsland gaat het heel goed, Japan is sinds jaar en dag steady en in het Midden-Oosten groeien we. We gaan ook weer naar Amerika. En vanaf september zal de geshowde couturelijn Tony Cohen Atelier voor het eerst in Parijs verkocht worden. We zijn nog lang niet klaar.”

Tony Cohen ss16 (9)Tony Cohen ss16 (11)Tony Cohen ss16 (10)Tony Cohen ss16 (12)

Catwalkbeeld: Jeroen Snijders