TOP

Hoe gaat het met Carter&Davis?

Iedere week neemt Textilia een merk in het mannenmodesegment onder de loep en vraagt de agent, importeur of producent: hoe gaat het? Deze keer is dat Ed Koevermans van Carter&Davies

Land van herkomst: Nederland
Collectie: Colberts, kostuums, shirts, pantalons, coats, accessoires

Op welke manier heeft de recessie invloed op Carter&Davies?
Ed Koevermans: “Eigenlijk een beetje gênant om te vermelden maar tot op heden heeft de recessie nog geen merkbare invloed op ons. Carter&Davies groeit nog steeds qua omzet en het aantal klanten. Dat komt waarschijnlijk doordat onze producten duur ogen, maar er toch een mild prijskaartje aan hangt. En dat is toch waar de mensen nu voor kiezen, niet alleen in onze branche. Je ziet dat dure auto’s haast niet meer verkocht worden, terwijl de kleinere en zuinige exemplaren goed lopen. Over vijf jaar is het geen statement meer om in een dure auto te rijden.”

Alles gaat dus voor de wind?
“Natuurlijk merken wij ook dat banken en kredietverzekeraars minder risico’s nemen met detaillisten. Vallen de verkoopcijfers even tegen, dan draaien ze de kraan meteen dicht. Dat is geen goede ontwikkeling, want voor ondernemers wordt het zo moeilijker om orders binnen te krijgen.”

Welke punten verdienen aandacht in de collectie?
“We moeten goed luisteren naar de detaillisten. Het zijn onze directe partners en zij staan dichter op de verkoopvloer. Ze horen wat de consument ervaart en die informatie moet je nooit laten liggen. Wij kunnen er ook altijd iets mee omdat we ons volledig richten op de thuismarkt, Nederland. Wij hoeven dan ook geen rekening te houden met wensen of issues in andere landen.
Een ander aandachtspunt was een goede bijpassende pantalon die perfect gecombineerd kon worden met onze colberts en tops. Die hebben we per voorjaar 2010 in de collectie zitten, toegevoegd aan het label waar we ooit in de jaren ’60 mee zijn begonnen en groot zijn geworden: Club de France. Echt een revival dus.”

Wat is de belangrijkste ontwikkeling geweest?
“We zijn gegroeid naar een completere en volwassen collectie met een duidelijke visie: Mode, maar wel commercieel, een verrassend prijskaartje voor de consument en een supermarge voor de winkelier. Maar ook het realiseren van de website van Carter&Davis is er belangrijke ontwikkeling.”

Hoe verloopt het inkoopseizoen?
“Tot op heden loopt de verkoop van de zomercollectie 2010 gewoon erg goed, maar we hebben nog niet al onze afspraken gehad.”

Hoeveel verkooppunten zijn er nu? En waar ligt het merk?
“Wij hebben op dit moment zo’n 160 zaken in het midden/hoog segment in Nederland waar Carter&Davis verkocht wordt en daar zijn we best trots op.”

Wat willen jullie de komende tijd realiseren?
“Continue blijven, plezier in ons werk houden en rustig doorgroeien.”