TOP

Hoe gaat het met Brown Clothes?

De van oorsprong Britse Melanie Brown laat al jarenlang van zich horen binnen de Nederlandse couture. Een nieuw seizoen staat voor de deur, tijd voor een update met de ontwerpster van Brown Clothes.

Hoe gaat het? Melanie Brown: Op dit moment ben ik druk bezig met het ontwerpen van de nieuwe collectie. Ook hangt de herfst/wintercollectie ‘Wholeness’ nog niet zo lang in de winkel en ik vind het altijd spannend om mijn werk daadwerkelijk in de rekken te zien hangen.” 

 

In februari hield je een onafhankelijke modeshow in het College Hotel. Wat heeft die show opgeleverd?

“Door die show heb ik veel exposure gekregen. Het resultaat is dat naast in de eigen studio-boutique, Brown Clothes in nog vier andere winkels in Nederland komt te hangen. De collectie is al te vinden bij YDU en Zondag in Amsterdam en bij Designercafé in Utrecht. Daarnaast gaat een nieuwe concept store in de Reguliersdwarsstraat in Amsterdam, The House of Rising, Brown Clothes in de nabije toekomst verkopen. Het was een goede stap naar buiten voor het merk en een show als die in het College Hotel is zeker voor herhaling vatbaar. Op dit moment ligt echter de focus bij mij op het ontwerpen van de nieuwe collectie.”

 

Hoe gaat Brown Clothes zich ontwikkelen?

“Zaken moet niet te snel gaan, ik wil graag dat het label zich op een organische manier ontwikkelt. Maar we hebben leuke dingen in het vooruitzicht. Eind dit jaar komt een kleine limited collection exclusief in onze studio-boutique in de Hazenstraat te hangen. De collectie is speciaal ontworpen voor de feestdagen en gemaakt van feestelijke stoffen. Ook ben ik bezig met een volledige reguliere collectie. Ik heb me laten inspireren door Koreaanse vechtsport, vooral martial arts. De kleding krijgt een oosterse feel.”

 

Wat is de kracht van het merk?

“De vormen van Brown Clothes zijn heel eigen en spelen een belangrijke rol. De kleding is modern, maar doorstaat de tand des tijds. Dat komt niet alleen door de tijdloze ontwerpen, maar ook door de kwaliteit van de stoffen die ik gebruik.”

 

Maakt de crisis het moeilijk om ertussen te komen?

“Aangezien mijn label dit seizoen pas voor het eerst in andere winkels te koop is, heb ik geen vergelijkingsmateriaal. De missie om meer verkooppunten dan alleen onze boetiek te krijgen is goed gelukt, met vier winkels die mijn collectie gaan verkopen. Toch merk ik dat de crisis niet te ontwijken is, maar gelukkig heeft het geen invloed op het creatieve proces.”

 

Wat is het favoriete item uit de huidige collectie?

Het motorjack van leer en schaapsvacht in combinatie met de zwarte broek, zoals gefotografeerd voor onze campagne. Dat vind ik een mooie, edgy look.”