TOP

Hoe gaat het met An Ounce?

Minimalistisch, rustig en met een krachtige uitstraling. Dat is het beeld dat het Deense merk An Ounce wil neerzetten. “Wij zijn er voor de zelfverzekerde, bewuste vrouw, die buiten de lijntjes denkt en een nieuwe trend durft aan te pakken.”

An Ounce bestaat sinds de zomer van 2014. “Een ontzettend jong merk nog, van de Deense eigenaresse Mie Tingsager Nielsen”, vertelt de Nederlandse agent Andrea Wieringa. “Ik was direct al gecharmeerd van het merk. Niet alleen vanwege de kleding, maar ook vanwege de naam. Het is afgeleid van het spreekwoord ‘An ounce of action is worth a ton theory’, wat zoveel betekent als ‘Je bereikt meer met daadkracht dan met alleen denken’.


Het gaat goed met het merk, maar er is zeker nog ruimte voor groei, vindt Wieringa. “We zijn nog heel jong, en moeten nog groeien. Toch merk ik dat het steeds meer gaat rondzingen. Bovendien willen we best een beetje exclusief blijven. Ik denk dat daar ook de kracht ligt. We hoeven niet op iedere hoek van de straat te liggen. Ik zou er dus eerder voor kiezen om te zeggen; deze winkel slaan we liever over, dan overal klakkeloos ‘ja’ tegen te zeggen.”


Conceptstores

De winkels waar An Ounce het liefst te vinden is, zijn “boetiekjes in het midden- en hoogsegment”, vertelt Wieringa. “Je ziet ons vooral in hippe conceptstores en fijne boetieks. Veel conceptstores zijn op zoek naar precies die stoere en vrouwelijke uitstraling.”


Ook online vindt het merk haar weg. En ook daarbij geldt: het gaat niet om kwantiteit maar om kwaliteit. “De kleding die wij verkopen, is van het soort uitstraling dat je nu ook veel bij bloggers en online influencers ziet. Denk aan een lange gebreide jurk, met een hoge split, een witte, lange zijden blouse met een hoge split en een jurkje met horizontale strepen.”


Azië

De Deense Mie Tinsanger Nielsen heeft zich door verschillende invloeden laten inspireren. “Het is absoluut een Scandinavisch merk, en dat zie je ook duidelijk terug in de stijl. Maar Mie heeft ook in Azië gewoond en in bepaalde stijlen in de collectie zie je dat ook terug. Bijvoorbeeld een lange blousejurk met een hooggesloten achterkant, dat iets wegheeft van de bekende Chinese jurken.”


Op dit moment heeft An Ounce rond de veertien verkooppunten in Nederland. “We mogen best nog wat groeien, mijn doel is rond de dertig à veertig verkooppunten in Nederland. Als we er volgend jaar tussen de vijf en tien punten bij krijgen, zou ik daar heel blij mee zijn.”


Identiteit

Het is vooral de eigen identiteit waar An Ounce zich mee wil onderscheiden. Wieringa: “We hebben geen vast merkenpakket waar we naast willen liggen, bijvoorbeeld. We vinden het leuk om in mooie winkels te liggen, met hun eigen identiteit en uitstraling. We kiezen er bewust voor om geen vaste combinatie te worden met andere merken. Het is het leukst als we blijven verrassen. Het liefst gaan we een lange relatie aan met winkels. Dat is fijn voor ons, de retailer, maar óók voor de klant. En dan komt het uiteindelijk met die groei helemaal goed, daar ik heb ik alle vertrouwen in.”