TOP

H&M, Zara en Gap beste kledingmerken

H&M, Zara en Gap zijn de beste kledingmerken van de wereld. Dat blijkt tenminste uit de jaarlijkse ranglijst Best Global Brands 2009, een top 100 waarin merken op basis van hun merkwaarde zijn gerangschikt.

H&M eindigt als hoogste kledingmerk op de 21e plaats met een merkwaarde van ruim 15 miljard dollar, 11% meer dan het jaar ervoor. De merkwaarde van Zara is met 14% nóg harder gegroeid en staat nu op de 50e plaats met een merkwaarde van 6,8 miljard dollar. Gap moest 10% inleveren en eindigt met krap 4 miljard dollar op de 78e plaats. Het zijn de enige drie kledingbedrijven in de lijst. Nike, Adidas en Puma zijn de beste sportmerken, respectievelijk op de 26e, 62e en 97e plaats. Van de luxemerken scoort Louis Vuitton het hoogst (16e plaats), naast Hermés (70e) en Prada (87e). Nieuwe luxemerken in de lijst zijn Burberry en Polo Ralph Lauren, die onderaan de top 100 bungelen.

De Best Global Brands ranglijst is een onderzoek van Interbrand, dat zich bezighoudt met het creëren en managen van merkwaarde. Kortgezegd is het een ranglijst met de sterkste merken. De top 3 bestaat uit de merken Coca Cola, IBM en Microsoft.