TOP

Het regeerakkoord en de retail: meer samenwerking en een wijntje bij het passen

Het nieuwe kabinet gaat met lokale overheden aan de slag om leegstand in winkelgebieden tegen te gaan. Ook wil de regering mengformules ('blurring') toestaan, zodat retailers hun klanten bijvoorbeeld een drankje kunnen aanbieden tijdens het passen.

Foto: Ivo Antonie de Rooij via Shutterstock

Het nieuwe kabinet van VVD, D66, CDA en de Christenunie gaat zich actief inzetten voor het versterken van winkelgebieden. Dat staat in het coalitieakkoord dat woensdagmiddag werd gepresenteerd. De regering gaat met lokale overheden aan de slag om leegstand tegen te gaan en een nauwere samenwerking tussen retail, horeca en cultuur te stimuleren.

Ook worden mengformules toegestaan, waardoor het voor retailers bijvoorbeeld mogelijk wordt om hun klanten een glas bubbels te serveren tijdens een modeshow of een drankje aan te bieden tijdens het passen. Dit heet ‘blurring’ en is al jaren een stokpaardje van VVD, omdat het ondernemers kan helpen om meer mensen naar de winkelstraat te lokken. En bruisende winkelstraten zijn cruciaal voor de leefbaarheid in dorpen en steden, stelt het kabinet.

Prominent aanwezig

Het is voor het eerst dat winkels zo prominent in een regeerakkoord aanwezig zijn, constateert algemeen directeur Jan Meerman van Inretail verheugd. “Hier hebben we als brancheorganisatie lang voor geknokt. De publieke waarde van gezonde en nabije winkels gaat ook over aspecten als leefbaarheid en welzijn van burgers en dat wordt nu bevestigd.”

De non-foodvertegenwoordiger omarmt de coalitieplannen. Meerman: “Samenwerking creëert nieuwe kansen. Het is positief dat daar oog voor is, want centra in dorpen en steden veranderen van functie. Ook ‘blurring’ past bij de toekomstige rol van winkelstraten en het versterken van de aantrekkingskracht ervan.”

Bedrijfsopvolging

In het regeerakkoord is ook aandacht voor bedrijfsopvolging binnen familiebedrijven: om de continuïteit te waarborgen moet dat proces ‘eenvoudiger en eerlijker’ worden. Het is goed dat dit wordt benoemd, vindt Meerman. “Gezonde ondernemingen met een solide perspectief moeten hun toekomst eenvoudiger en eerlijker kunnen regelen.”