TOP

GfK: modebranche plust in eerste elf maanden 2021 met 12,6 procent

Mode- en schoenenaanbieders realiseerden in de eerste elf maanden van dit jaar een omzetgroei van meer dan 12 procent, blijkt uit de GfK Fashionscan. Retail sales lead Danny van den Burg: “Ondanks de nieuwe coronamaatregelen lijkt het erop dat de branche 2021 met een mooie plus gaat afsluiten.”

Foto: Jordan Nix via Unsplash

Het lijkt erop dat mode- en schoenenaanbieders het jaar ondanks de nieuwe coronagolf positief gaan afsluiten. De branche heeft in de periode januari tot en met november 2021 12,6 procent meer omgezet ten opzichte van 2020, blijkt uit de GfK Fashionscan*. Al verliep die omzetontwikkeling grillig. In januari en februari leverden retailers door de verplichte winkelsluiting fors in, maar vanaf maart nemen de verkopen weer gestaag toe en plussen winkeliers voor negen maanden op rij.

Meer dan omzetherstel

Die groei is deels te verklaren door het feit dat Nederland in diezelfde periode vorig jaar voor het eerst in lockdown ging, stelt Danny van den Burg, retail sales lead bij GfK. “Om diezelfde reden was de omzetstijging ‘s zomers beperkt; de zomer van 2020 was immers ook goed. Vanaf het vroege najaar zien we weer mooie groeicijfers. En dat gaat niet alleen om omzetherstel; ten opzichte van 2019 pluste de branche ook. Met 3,8 procent over januari tot en met november 2021 en zelfs 7 procent over de afgelopen drie maanden. Dat was de periode dat we dachten van corona af te zijn. De economie heropende, er werden weer feesten en evenementen georganiseerd. Niet gek dat bikini’s met een plus met 56 procent de bestverkochte productgroep waren: we konden weer op vakantie.”

Nu Nederland in elk geval tot en met 14 januari in avondlockdown is, denkt Van den Burg dat de mode- en schoenenomzetten in december en januari weer zullen ‘kelderen’. “Een zorgwekkende ontwikkeling”, zegt hij. “Maar desondanks verwacht ik dat de branche het jaar met een forse plus zal afsluiten. Maar we zullen niet meer boven de huidige 12,6 procent uitkomen.”

Alle segmenten plussen De mode- en schoenenverkopen groeiden in de hele breedte: alle segmenten plussen over de periode januari tot en met november 2021. Voor vrouwenmode gaat het om een stijging van 10,1 procent, voor mannenmode om 15,4 procent en kindermode om 6,5 procent. Aanbieders van vrouwenschoenen zagen de omzet met 11,4 procent toenemen. Bij mannenschoenen is dit 8,3 procent en bij kinderschoenen 11,3 procent.

Black Friday-effect

De fysieke- en onlineverkopen bewegen met de coronamaatregelen mee. Over de periode januari-november 2021 komt het online aandeel op 52,1 procent uit en het offline aandeel op 47,9 procent. Een gevolg van de gedwongen winkelsluiting, ziet Van den Burg. “In 2020 had fysiek nog de overhand op online.” In de eerste vier maanden van het jaar voert online de boventoon met een aandeel tussen de 94,7 procent (januari) en 55 procent (april). Vanaf mei neemt het fysieke kanaal de leiding over met een aandeel tussen de 55 en 60 procent. Tot november; dan slaat de balans weer over richting online.

Het online aandeel neemt in november weer met 10 procent toe ten opzichte van een maand eerder. Een forse stijging, aldus de retail sales lead. “Dat noem ik het Black Friday-effect. Internetaanbieders weten zich tijdens het koopjesevent toch beter te profileren dan fysieke spelers. Tijdens de Black Friday-week (22-28 november 2021) stegen de online fashionverkopen met 65 procent. In fysieke winkels was dit 37 procent. Een ontwikkeling die we retailbreed zien. In vergelijking met andere branches is de impact van Black Friday op fashion overigens nog vrij beperkt. Ter vergelijking: de categorie consumentenelektronica zag de verkopen in totaal met 224 procent toenemen.”

*Verantwoording van de cijfers GfK neemt in de Fashionscan de online en offline point-of-sales data van een panel mode- en schoenenaanbieders mee, die samen tussen zo’n 40 procent van de totale fashionmarkt vertegenwoordigen. Het gaat om een mix van pure online spelers, grootwinkelbedrijven en zelfstandige winkeliers.