TOP

‘Het Nieuwe Winkelen’ dreigt ook in pilotstad Veenendaal te mislukken

Na Arnhem, Den Bosch en Waalwijk trekt nu ook Veenendaal de stekker uit de plannen voor Het Nieuwe Winkelen. “Met Het Oude Winkelen is momenteel meer te winnen.”

Veenendaal was de eerste plaats die in 2011 begon met het project van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) maar het gaat alles behalve goed met ‘Het Nieuwe Winkelen’. Klanten trekken met koopjes via een website, blijkt hier niet te werken. Ondernemers zijn kritisch. “Je ontdekt allerlei fouten omdat je de eerste bent die het doet”, aldus winkelier Alex de Kievit tegenover RTV Utrecht. Volgens hem heeft het project wel toekomst “maar dan moet je allemaal meedoen en durven investeren. Als er niets gebeurt, zal het langzaam sterven.”

Drie jaar geleden werd het centrum van de pilotstad Veenendaal omgetoverd tot de ‘binnenstad van de toekomst’. Dertien technologiepartners van Het Nieuwe Winkelen moesten er zorgen voor meer traffic, meer klantenbinding, hogere conversie en hogere bonbedragen. Na Veenendaal volgden steden als Deventer, Leeuwarden en Zwolle. Het Nieuwe Winkelen blijkt niet in elke stad aan te slaan.

Digitaal warenhuis

Stichting Arnhem Winkelstad ging in augustus 2014 failliet. De website van de stichting werd vorig jaar gelanceerd om Arnhemse winkels te kunnen laten concurreren met grote webwinkels. Retailers bleken echter te weinig belangstelling te hebben en medewerking te verlenen. Hierdoor had de Stichting niet genoeg geld om de site bij te houden en uit te breiden. Leveranciers en een websitebouwer bleven na het faillissement met lege handen achter. In Den Bosch kwam een digitaal warenhuis niet eens van de grond. Lees ook: Arnhem Winkelstad maakt doorstart.

Waalwijk

Ook in Waalwijk is nu de stekker uit de plannen voor het Nieuwe Winkelen getrokken.  De gemeente gaat terug naar ‘het oude winkelen’. “Daar is op dit moment meer mee te winnen”, zegt centrummanager Jan de Roon tegen het Brabants Dagblad. Het Nieuwe Winkelen moest Waalwijk voorzien van gratis wifi in de binnenstad, en een app met nieuws en aanbiedingen van lokale winkeliers. Door de focus op innovatie is volgens Van Roon geen oog meer voor goede service, en zorgen voor een gezellig en aantrekkelijk centrum.

Volgens de sprekers op congres Shopping Today is de norm toch echt omnichannel