TOP

Heropening winkels ‘soepel’ verlopen, Stradivarius naar Rotterdam en recordbestedingen bij Europese webshops

Naast de terrassen gingen gisteren ook de winkels weer open. De heropening is soepel verlopen, stelt brancheorganisatie Inretail. Verder: Nederlanders gaven in 2020 een recordbedrag uit bij Europese webwinkels, Stradivarius strijkt neer in Rotterdam en Belgische modebedrijven roepen op tot extra overheidssteun. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 29 april.

Inretail: ‘Eerste dag heropening winkels soepel verlopen’

Na bijna vierenhalve maand dicht te zijn geweest, mochten mode- en schoenenwinkels op woensdag 28 april weer klanten zonder afspraak ontvangen. Die eerste dag is soepel verlopen, stelt Inretail in een persbericht. De heropening zorgde ervoor dat er in veel steden flink wat mensen op de been waren. Dat resulteerde in lange rijen voor bijvoorbeeld de Primark in het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne. Maar het liep nergens uit de hand qua drukte, zegt de branchevereniging op basis van een rondgang langs verschillende winkelgebieden. “Overal zijn voorzorgsmaatregelen getroffen om consumenten een veilige koopbeleving te bezorgen. Nederland kent 2500 winkelgebieden en nergens zijn alarmsignalen afgegaan. Waar potentiële drukte te verwachten was, zijn goede voorzorgsmaatregelen getroffen. Bij een aantal landelijk bekende formules is rijvorming door medewerkers en met hulpmiddelen als stickers, linten of dranghekken in goede banen geleid. Het overall beeld geeft een erg positieve indruk.”

Voor een betere bezoekersspreiding roept Inretail shoppers op om op rustige tijdstippen te komen winkelen, zoals in de ochtenden of aan het begin van de week. Daartoe biedt parkeerdienstverlener Q-Park in samenwerking met de brancheorganisatie sinds 28 april korting aan in de daluren, in parkeergarages in twaalf steden (o.a. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht).

Nederlanders geven recordbedrag uit bij Europese webwinkels

Nederlandse consumenten gaven in 2020 bijna 2,6 miljard euro (exclusief btw) uit bij Europese webwinkels. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS. Naast een recordbedrag gaat het ook om een recordstijging van ruim 600 miljoen euro, een plus van bijna 32 procent ten opzichte van 2019. Sinds het begin van de huidige meetmethode van het CBS in 2014 namen de online aankopen bij webwinkels buiten Nederland nog niet eerder zoveel toe.

Nederlandse internetverkopers deden het nog beter dan buitenlandse webshops, met een online omzetstijging van in totaal 40 procent ten opzichte van 2019. Het gaat om de verkoop in binnen- en buitenland samen. Die groei is met name toe te schrijven aan multichannel spelers, die online met meer dan 50 procent plusten. In het vierde kwartaal van 2020, waarin de fysieke winkels gedwongen dicht moesten, was dit zelfs bijna 75 procent. De pure players groeiden ook met dubbele cijfers, maar haalden het met 36 procent niet bij hun multichannel collega’s.

Stradivarius opent vestiging in Rotterdam

Stradivarius opent zijn achtste winkel in Nederland, aan de Lijnbaan in Rotterdam. De winkel is gevestigd in een jaren ’50-pand en heeft een oppervlakte van 650 vierkante meter. Daarmee is het de op twee na grootste Stradivarius-vestiging in ons land. Het interieur is ruim opgezet, met veel natuurlijk licht. Qua materiaal is gekozen voor presentatiemeubels van hout en (wit) staal, gecombineerd met een betonvloer en veel planten. “In lijn van de essentie van Stradivarius”, laat het Spaanse moederbedrijf Inditex in een persbericht weten. “Fris, helder en dynamisch.”

Een kijkje in de nieuwe vestiging aan de Lijnbaan (tekst gaat verder onder foto’s):

Belgische modebedrijven roepen op tot extra overheidssteun

Meer dan vijftig Belgische modebedrijven doen onder leiding van vrouwenmodemerk Mayerline en leverancier Duror Fashion Group (Terre Bleue, Gigue en Zilton) een dringende oproep voor extra overheidssteun. “Zonder zullen de lokale modeboetieks allemaal verdwijnen”, kopt Retaildetail.be. In België zijn de winkels sinds 26 april weer open, maar daarmee is de retail er nog niet. Winkels in de binnensteden ontvangen tot 90 procent minder bezoekers, stellen CEO Peter Perquy van Duror Fashion Group en CEO Mimi Lamote van Mayerline in hun oproep. “Veel winkeliers boeken nu 40 tot 70 procent minder omzet.” De sector vraagt om verlenging van de maatregel tijdelijke werkloosheid, verhoogde fiscale aftrek van overstock en een uitbreiding van het Vlaams Beschermingsmechanisme naar drie niveaus: 15 procent compensatie voor winkels met een omzetdaling van 60 procent of meer, 10 procent compensatie voor winkels met een omzetdaling tot 60 procent en 5 procent compensatie voor winkels met een omzetdaling tussen de 40 en 50 procent. Nu worden retailers in België pas vanaf 60 procent omzetverlies gecompenseerd.

10Days organiseert social media-workshop

10Days organiseert vanavond (donderdag 29 april) in samenwerking van Fashionxchange een online seminar voor zijn Nederlandse dealers over het succesvol inzetten van sociale media. Daarmee wil het modemerk retailers helpen de lokale betrokkenheid van consumenten bij hun winkels te vergroten en daarmee de verkoop te stimuleren. “We hebben altijd de verantwoordelijkheid gevoeld om onze retailers en wholesaleklanten mee te nemen op dat pad”, laat oprichter en commercieel directeur Myon Veenendaal in een persbericht weten. Naast het seminar doet 10Days dit met communicatiemateriaal voor de website en social media, (styling)tips en adviezen.

Beeld: Stradivarius