TOP

Herlancering shirtmerk Punto Italiano: “Voor ons geen massaproductie”

Punto Italiano is een shirtmerk dat al in 2008 werd opgericht, maar vier jaar later ophield te bestaan. Sinds kort is het label terug in de markt; Textilia sprak met Designer Limited, het bedrijf achter het vernieuwde Punto Italiano.

Ruud Bittink van modebedrijf Designer Limited vertelt over hun nieuwste merk Punto Italiano.

Kun je wat meer vertellen over Punto Italiano?

“Het label was al in 2008 opgericht door twee Nederlander die destijds in Italië woonden. Alleen besloten zij, toen ze terug naar Nederland verhuisden, te stoppen met het merk. In juli 2016 kregen wij de kans om het merk Punto Italiano te herpositioneren. Daarop hebben wij in januari 2017 dit shirtlabel geherintroduceerd. Wij doen de distributie en verkoop van merken als DL1961 en zelf heb ik jarenlange ervaring in de stoffen en textiel, dus was dit leuke kans die voorbij kwam.”

Wat maakt de shirts van Punto Italiano onderscheidend?

“Wij hebben besloten om ons te focussen op ‘The Perfect White shirt’ en ‘The Perfect Blue shirt’, deze items vormen toch zo’n negentig procent van de markt. De overhemden van Punto Italiano worden met grootste zorg en vakmanschap gemaakt in een atelier in Perugia gelegen in het midden van Italië; alle onderdelen worden in Italië geproduceerd, er komt geen massaproductie aan te pas. Bij ons draait alles om de details. De stoffen en fournituren komen alleen maar uit Italië, deze stoffen worden altijd geweven op basis van garens uit 100% Egyptische katoen, dat al van nature een mooie glans heeft en zacht aanvoelt. Ook de kraag, de boorden, de stiksels en de geborduurde ‘Tricolore’ op de mouw; overal is goed over nagedacht en met zorg vervaardigd. Wij doen geen concessies op gebied van kwaliteit.”  

Punto Italiano mouw

Houden jullie het alleen bij deze twee modellen?

“Nee, er komen nog wat fashion items bij in de loop van dit seizoen. Dat zullen shirts zijn met meer kleur en prints. Die gaan we dan alleen in seizoenen aanbieden en de tijdloze witte en blauwe shirts het hele jaar door. In totaal zullen we zo’n twaalf tot vijftien shirts in de collectie hebben. De verkoopprijzen van de overhemden liggen op 119 euro met een marge van 2.7.”

Wat zijn verder jullie strategieën en toekomstplannen?

“De eerste leveringen verkopen nu eerste via onze webshop. Op die manier kunnen we eerst ook even testen. De eerste orders hebben we al binnen, dus dat is mooi. Daarna willen we de betere mannenmodezaken gaan aanschrijven. Als we in Nederland goed vertegenwoordigd zijn, willen we daarna ook gaan uitbreiden naar het buitenland. Daarnaast gaan we de collectie dus uitbreiden met meer shirts en misschien zelfs op den duur met accessoires zoals dassen en manchetknopen.”