TOP

Hema-franchisers winnen rechtszaak, Oger by Atelier Munro naar Rotterdam, Pig&Hen wil naar Amerika

De franchisenemers van HEMA zijn grotendeels in het gelijk gesteld in een rechtszaak over de kostenverdeling van online verkopen. Verder: in het Oger-filiaal aan de Rotterdamse Kruiskade komt een tweede Oger by Atelier Munro, De Britse e-tailer Asos heeft een Nederlandse webwinkel gelanceerd en is de mannenrok het laatste taboe in de mannenmode? Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 18 juli.

Asos lanceert site voor Nederlandse consumenten

De Britse e-tailer Asos heeft een Nederlandse webwinkel gelanceerd. Het bedrijf wil daarmee de sterke groei in de Nederlandse markt voortzetten. Dat meldt het bedrijf in een persbericht, aldus Twinkle. De nieuwe website is niet alleen naar het Nederlands vertaald. Ook heeft het bedrijf bijvoorbeeld de volgorde van het assortiment aangepast naar de Nederlandse koopgewoonten. Asos hoopt met de nieuwe website meer Nederlandse consumenten over de streep te trekken.. Volgens het bedrijf is Nederland ‘een markt die sterke groei realiseert.’

Pig&Hen wil Amerika veroveren

Dominic Bakker en Rutger Versluis richtten eind 2013 Pig&Hen, een label met ‘ruige’ armbanden voor mannen, op. In een interview op Ecommerce News – Nederland zeggen de twee dat in het buitenland er nog veel te winnen valt. “We willen een gerenommeerd merk worden in alle 25 landen waarin we actief zijn.” Amerika heeft momenteel de meeste prioriteit. “Als het je lukt om Amerika te veroveren, slaag je overal.”

Oger by Atelier Munro in Rotterdam opent in september

In het Oger-filiaal aan de Rotterdamse Kruiskade komt een tweede Oger by Atelier Munro. De Rotterdamse shop-in-shop, al aangekondigd in november 2017, opent in september 2018. Door de samenwerking met Atelier Munro wil Oger focussen op een nieuwe, jongere doelgroep. Ook willen de mannenmodemerken zich met hun samenwerking richten op de ‘customization’-trend. Zo kunnen klanten zelf hun wensen aangeven en worden producten speciaal op verzoek gemaakt. Mannen kunnen er behalve voor (maat)pakken en jasjes ook terecht voor dassen, jeans, schoenen en sneakers. Ook Antwerpen en Den Haag staan nog op de rol voor een Oger by Atelier Munro. 

Is de mannenrok het laatste taboe?

Ontwerper en curator van het mannenplatform op Modefabriek, Spike Spijker – geen pseudoniem – kiest elk jaar een onderdeel uit de mannengarderobe als thema. Dit keer was dat de rok, om bezoekers een beetje te porren. “Toch het laatste taboe”, zegt hij in Het Parool. De krant meldt: “Op Modefabriek, de tweejaarlijkse modebeurs in de RAI, liepen de mannelijke hosts in rok en hield een aantal kleermakers een pleidooi voor de mannenrok. Het laatste taboe van de westerse herengarderobe. De bewaking werd er nog wat zenuwachtig van. Zelf draagt hij er uiteraard ook één, van zijn eigen merk Jouez les Enfants. 1,94 meter, lange grijze baard, tatoeages, bakerboycap, zwart colbert met rok tot nipt boven de enkel, gecombineerd met Allstars, en verdomd, het is nog geloofwaardig ook.”

LEES OOK: Dit zijn de opvallendste outfits op Modefabriek [juli 2018]

Rechtbank stelt franchisers HEMA grotendeels in het gelijk 

De franchisenemers van HEMA zijn grotendeels in het gelijk gesteld in een rechtszaak over de kostenverdeling van online verkopen. Dat meldt NU.nl. Het hoofdkantoor van de winkelketen mag niet afwijken van eerder gemaakte afspraken, stelt de rechtbank van Amsterdam woensdag 18 juli. De zaak draaide om de bijdrage aan de centraal georganiseerde online verkopen van HEMA. In een eerder gemaakte afspraak, de vaststellingsovereenkomst, tussen de franchisenemers en HEMA was overeengekomen dat de franchisenemers alleen zouden betalen voor bijvoorbeeld de kosten van online verkoop in Nederland.