TOP

Street- en activewearlabels to watch voor zomer 2019

Tijdens de afgelopen zomerbeurzen vielen de nodige street- en activewearmerken op. Dit keer: de ‘perfecte’ zwembroeken van Fighetti, het modieuze én comfortabele schoeisel van Fitflops en de athleisurelijn van Goldbergh. “We spelen in op de goede voornemens van de consument om sportief het nieuwe jaar in te gaan.”

Goldbergh

 

Wat maakt Goldbergh de moeite van het bekijken waard? Dit Nederlandse activewearlabel is in zeven jaar vooral bekend geworden met trendy skimode. De laatste seizoenen legt Goldbergh zich steeds meer toe op het bieden van een totaalcollectie. Inclusief athleisure-items, die zoals mede-eigenaar Sandra Peet het noemt ‘uphill en downtown’ gedragen kunnen worden. “Dit wil zeggen: je kan ermee wandelen, skiën of er de stad mee in.” 

 

Wat is nieuw voor zomer 2019? Blikvangers zijn de oversized jassen in metallic roze, zilver en zwart die geschikt zijn voor naar de sportschool, maar ook voor een festival. Goldbergh combineert dit seizoen verder de volumineuze jassen en shirts met getailleerde tops en onderstukken, waarbij onder meer mesh, glanzende en matte stoffen worden gecombineerd. Ook nieuw zijn de lichtgewicht donsjacks waar stretchmaterialen in zijn verwerkt.

 

Ook interessant: “De zomercollectie is te orderen tot en met 28 juli en is daarna uit voorraad verkrijgbaar. De vroege sluitingsdatum hangt samen met een snelle levering, vanaf 15 januari 2019. Peet: “We spelen hiermee in op de goede voornemens van de consument om sportief het nieuwe jaar in te gaan.” In dit kader mogen retailers ook een samenwerkingsverband aangaan met een sportschool. Sportinstructeurs krijgen een Goldbergh-set en promoten zo de collectie en de dealer. “De actie wordt nu al ontzettend goed opgepakt. Klanten vinden het een leuk idee en we zijn ervan overtuigd dat deze actie zal leiden tot een mooie verkoop.”  

Goldbergh 2

Goldbergh 3

Goldbergh 1

 

Fighetti

 

Wat maakt Fighetti de moeite van het bekijken waard? Zoals Textilia’s Street X Active-redacteur al opmerkte in de nieuwe Street X Active-special: duurzame labels worden met het seizoen cooler. Tijdens de vakbeurs Premium in Berlijn stuitten we vervolgens op het Nederlandse zwembroekenlabel Fighetti, dat zwemshorts maakt van ECONYL®, nylon-garen van geregenereerd afval, oude tapijten en visnetten uit de zee. 

 

Het verhaal:oprichter/eigenaar Freek Bos (33) zocht, maar vond geen zwembroeken die hij de hele dag en op verschillende momenten zou kunnen dragen. Dus produceert hij nu na aardig wat research drie seizoenen zelf shorts die er niet persé uitzien als zwemshorts, maar ook prima kunnen doorgaan als een korte broek. 

 

Inkoop:Fighetti is vooralsnog vooral verkrijgbaar bij The Society Shop, maar streeft naar uitbreiding en meer diversiteit van het dealernetwerk. 

 

Wat is nieuw voor zomer 2019? Fighetti is een zogenoemde ‘evergreen-collectie’, die bestaat uit modellen die langere tijd in de collectie blijven. Toch blijft het merk ook vernieuwen. Zo biedt het voor zomer 2019 meer, minimaal zeven, kleuropties. Fijn: alle kleuren zijn het gehele jaar door uit voorraad beschikbaar. De zwembroeken worden geleverd in mooie giftpacks.

 

Ook interessant: de zwembroeken worden door Esquire, Quote, Men’s Health en The Gentleman’s Journal al beoordeeld als de perfecte zwembroek. Bos: “Wat hem zo perfect maakt? De kwaliteit, maar ook de praktische details. Zo zijn alle zakken voorzien van een rits. We hebben tegenwoordig allemaal een mobiel bij ons. Een andere feature is het handige lusje om je zonnebril aan op te hangen.” 

Fighetti 1

Fighetti 2

Fighetti 3

 

 

Fitflop

 

Wat maakt Fitflop de moeite van het bekijken waard? Fitflop kennen we van de slippers met ergonomische zolen. Dat het merk veelzijdiger – en interessant is voor de modebranche – zagen we deze zomer tijdens een bezoek aan het Brand Event van Sports Business Center in Leusden. Luc Croonenborchs, vice president of sales van distributeur High Demand Brands vertelt: “We merken dat de consument meer en meer op zoek gaat naar producten met een ‘feel good-factor’, zonder dat dit inboet aan looks en stijl.” 

 

Wat is nieuw voor zomer 2019? Voor dit seizoen is de keuze in trendy modellen groot. Zo zagen we ballerina’s en Uberknit sneakers in verschillende kleuren, uiteraard voorzien van de bekende ergonomische zolen. Deze zijn dun uitgevoerd en hebben een dempende werking. De collectie biedt daarnaast het Banda-thema met meer cleane items, tegenover de iqushion-lijn, waarbij het inspeelt op een jongere consument die houdt van (strand)festivals. 

 

Ook interessant: Fitflop is volgens Croonenborchs een merk waar de consument voor terugkomt. “Bij ons start de verkoop vroeg in het seizoen, al in maart. We zien in onze resultaten dat klanten onze producten niet pas aanschaffen als ze iets nodig hebben, maar ver daarvoor.” Het merk biedt vier drops per jaar en heeft permanent 40.000 stuks op voorraad. Daarnaast staat het bedrijf open voor verregaande partnerships, waarbij Fitflop meer betrokken is bij het voorraadbeheer. “We zijn ons ervan bewust dat voorraad houden geld kost, dus is het veel makkelijker als dit centraal bij ons ligt. Dit komt het rendement ten goede.” 

Fitflop 1

Fitflop 2

Fitflop 3