TOP

Hema: ’25 procent afhalers van online aankoop koopt extra in winkel’

Winkeliers die klanten hun online-aankopen laten afhalen in de stenen winkel, kunnen misschien wel voordeel doen bij de ervaring van Hema.

Volgens Hema e-commerce manager Henriëtte Mol haalt namelijk de helft van de kopers op Hema.nl zijn bestelling op in een van de vierhonderd vestigingen van het bedrijf. Een kwart van de afhalers doet daarbij nog extra aankopen in de winkel. Dit vertelde Mol gisteren tijdens de Thuiswinkel Update, die op 29 september 2009 voor de vierde keer plaats vond in DeFabrique in Utrecht.

Volgens Mol kopen de afhalers vooral kleinere artikelen in de winkel, die ze toch nodig hadden, maar die Hema niet online verkoopt, bijvoorbeeld make-up en pennen. Om hoeveel extra omzet Hema.nl op deze manier in de winkel brengt, kan ze niet precies zeggen.

Hema online-aankopen 10 procent van totale omzet
Hema biedt ongeveer een derde van het totale winkelassortiment op zijn website aan. De prijzen zijn in de verschillende kanalen gelijk. Dat zorgt voor ruim een tiende van Hema’s totale omzet en dat is volgens Mol vergelijkbaar met vijf gemiddelde stenen winkels.

Hema staat op het punt om te investeren in logistiek, omdat de distributie van de online-aankopen gegroeid is. De vraag is nu of het warenhuis het zelf blijft doen vanuit het Hema-distributiecentrum in Maarssen of dat Hema dit gaat uitbesteden.