TOP

Fors omzetverlies voor modebranche in Q2, Kelly Fashion failliet en Zeeman ‘niet geïnteresseerd’ in Hema

De modebranche sluit het eerste halfjaar van 2020 af met een omzetdaling van 18,5 procent. Verder: het consumentenvertrouwen stijgt nauwelijks in juli, de Noord-Hollandse modeketen Kelly Fashion is failliet en Zeeman is volgens topman Erik-Jan Mares niet geïnteresseerd in een overname van Hema. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van woensdag 22 juli.

Modebranche sluit eerste halfjaar 2020 af met omzetdaling van 18,5 procent

De modebranche heeft het eerste halfjaar van 2020 afgesloten met een negatieve omzetontwikkeling van 18,5 procent, blijkt uit de Inretail GfK Fashionscan, ondanks de omzetplus van 10,1 procent die online gerealiseerd werd. Fysieke winkels komen over de eerste zes maanden van dit jaar uit op een omzetdaling van 32,8 procent. Deze tegenstelling is nog scherper over het tweede kwartaal van 2020; de offline omzet daalde over deze periode met 43,9 procent, terwijl online een omzetstijging van 18,8 procent liet zien.

De omzet van schoenenwinkels daalde in het tweede kwartaal met 12,3 procent. Ook hier is een duidelijk verschil tussen online en offline. Fysieke schoenenwinkels zagen de omzet met 34,4 procent dalen, terwijl de online schoenenomzet met 17,3 procent steeg. Zowel de Shoescan als de Fashionscan laten per segment duidelijke verschillen zien. Bij fashion daalden de omzet in vrouwen- en mannenmode het meest met respectievelijk 32 en 32,3 procent. Bij footwear plusten de kinderschoenen met 1,1 procent, terwijl met vrouwen- en mannenschoenen respectievelijk 14,4 en 17,6 procent minder werd omgezet.

Lees ook: Moderetailers zetten 22,6 procent minder om in Q2 2020

CBS: consumentenvertrouwen stijgt nauwelijks in juli

Het consumentenvertrouwen is in juli nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van vorige maand, meldt het CBS. In juni was de stand -27, in juli -26. Dat is fors lager dan het gemiddelde (-5) van de afgelopen twintig jaar. Ook de koopbereidheid is vrijwel hetzelfde gebleven; die gaat van -11 naar -10. De deelindicator economisch klimaat gaat van -52 naar -51, wat wil zeggen dat consumenten in juli nagenoeg hetzelfde over de economie oordeelden als in juni.

Noord-Hollandse modeketen Kelly Fashion failliet

Kelly Fashion, met winkels in Amsterdam-Noord, Heerhugowaard, Hoofddorp, Hoorn, Lelystad, Purmerend en Schagen, is failliet verklaard. De modeketen kon niet meer aan zijn betalingsverplichtingen voldoen, schrijft het Noordhollands Dagblad. De precieze oorzaak is onduidelijk – curator Martijn Helmstrijd was wegens vakantie niet bereikbaar voor commentaar – maar de coronacrisis zal waarschijnlijk doorslaggevend zijn geweest.

‘Zeeman niet geïnteresseerd in overname Hema’

Zeeman heeft geen enkele interesse in Hema, zegt topman Erik-Jan Mares tegen BNR, ondanks de geruchten rondom een mogelijke overname. “Het kopen zou misschien wel lukken, maar dan moet je nog heel veel investeren om te zorgen dat het merk wordt opgefrist.” Mares denkt niet dat de holding achter de textielsuper daar nu in wil springen. Hema is een prachtig merk, zegt hij, maar niet meer zo sterk als vijf of tien jaar geleden. Met Zeeman zelf gaat het volgens de topman goed. Ondanks de coronacrisis verwacht het bedrijf in Nederland in 2020 dezelfde omzet te draaien als in 2019.

Modeplatform Not Just a Label lanceert b2c-webshop

Not Just a Label, een online netwerkplatform waarop meer dan 43.000 opkomende designers vertegenwoordigd zijn, gaat direct aan consumenten verkopen. Dat meldt Women’s Wear Daily. Not Just a Label wil de transitie maken van b2b- naar b2c-platform met een nieuwe e-commercekanaal, dat op 22 juli live is gegaan.

Oprichter Stefan Siegel begon het bedrijf in 2008 om opkomend modetalent een podium te bieden en hun portfolio aan inkopers, journalisten en andere professionals in de industrie te presenteren. Nu kunnen ze hun collecties er ook direct verkopen. Not Just a Label start met 500 bij de site aangesloten ontwerpers. De bedoeling is dat in August elke designer op het platform zijn producten kan aanbieden.

Rotterdamse modeontwerper showt op New York Fashion Week

De Rotterdamse modeontwerper Mirjam Manusama neemt in september met haar merk Manusama Nuance deel aan de New York Fashion Week. Dat vertelt de designer aan In de buurt Rotterdam. Manusama werd gescout door de organisatie, die jong internationaal talent een podium wil bieden. Ze zal tijdens de modeweek haar nieuwe collectie ‘Anima | Animus’ presenteren, die draait om androgynie in kleding en zowel door mannen als vrouwen gedragen kan worden.


Foto: Marco Verch via Flickr / CC BY 2.0