TOP

Fashionscan tweede kwartaal 2020: omzet -22,6%

Corona had grote impact op de omzet van moderetailers. De mode-omzet daalde in het tweede kwartaal van 2020 met maar liefst 22,6% ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dat blijkt uit de Inretail GfK Fashionscan.

De corona-epidemie had een enorme impact op de omzet van moderetailers in het tweede kwartaal. De totale omzet daalde volgens de Inretail GfK Fashionscan met 22,6 procent. De omzet van het offline kanaal daalde in dit kwartaal met 43,5 procent zelfs enorm; de online omzet nam daarentegen toe met 18,8 procent. De omzet in het midden- en kleinbedrijf daalde iets sterker (-29,8%) dan bij het grootwinkelbedrijf (-22,0%). Naarmate het kwartaal vorderde werden de resultaten iets minder slecht. In april was de omzetdaling 38,7 procent, in mei 16,9 procent en in juni 13,0 procent.

Verschil per segment

Er zijn grote verschillen tussen de segmenten. Zo daalde de omzet in vrouwenmode en mannenmode het meest, met respectievelijk 32,0 en 32,3 procent. In kindermode was de klap minder groot met een omzetdaling van 15,1 procent. De omzet in beenmode daalde 16,3 procent en in ondermode was die stabiel te noemen (+0,4%).

Schoenenomzet

De omzet van schoenenwinkels daalde in het tweede kwartaal met 12,3 procent. Ook hier is een duidelijk verschil tussen online en offline. Fysieke schoenenwinkels zagen de omzet met 34,4 procent dalen, terwijl de online schoenenomzet met 17,3 procent steeg. En ook is hier verschil in segmenten. De omzet aan kinderschoenen steeg met 1,1 procent, terwijl met vrouwen- en mannenschoenen respectievelijk 14,4 en 17,6 procent minder werd omgezet.

Meer sweaters, minder blazers

Gekeken naar productniveau valt op dat mannen minder behoefte hadden aan formal wear. In mannenmode stortten de verkopen van blazers (-47,9%), broeken (-43,9%) en jassen (-39,5%) enorm in. Het vele thuiszitten leidde in het tweede kwartaal wel tot een gestegen vraag naar sweaters en vesten (maar liefst +49,4%!), nachtkleding (+16,2%) en ondergoed, waar loungewear onder valt (+5,9%).