TOP

Gucci verder zonder Alessandro Michele, online folder in opmars en staking PostNL afgelast

Gucci bevestigt: Alessandro Michele vertrekt als creatief directeur van het modehuis. Verder heeft DHL Parcel de activa van het failliete Instabox Nederland en Red Je Pakketje overgenomen, blijkt de digitale reclamefolder sterk in opmars en is de staking van PostNL-medewerkers op Black Friday van de baan. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 24 november.

Foto: L’Estrop

Bevestigd: Alessandro Michele vertrekt bij Gucci

Gucci heeft de geruchten bevestigd: Alessandro Michele (foto) vertrekt als creatief directeur van het modehuis. Aanleiding is een verschil in visie, zo is te lezen in een statement van moederbedrijf Kering. Daarin stelt de Italiaanse ontwerper: “Er komt een tijd dat paden uit elkaar gaan vanwege verschillende perspectieven. Voor mij komt een einde aan een buitengewone reis van meer dan twintig jaar, bij een bedrijf waarin ik onvermoeibaar al mijn liefde en creatieve passie heb gestopt.” Gucci blijft voorlopig de huidige koers volgen, tot een nieuwe creatieve organisatie wordt aangesteld.

The New York Times suggereert dat de tegenvallende omzetcijfers en Micheles weigering om een andere creatieve richting te kiezen vermoedelijk tot zijn ontslag hebben geleid. Als nieuwe hoofdontwerper zette Michele het ingeslapen Gucci in 2015 terug op de kaart met eclectische collecties die gender, geaardheid en ras overstegen, en die van grote invloed waren op het modebeeld. Maar na zeven jaar lijkt de formule sleets geraakt en is de groei gestagneerd, ondanks Micheles pogingen om het bereik uit te breiden via restaurants, de metaverse en samenwerkingen met Adidas en Harry Styles.

DHL neemt activa Instabox Nederland en Red je Pakketje over

DHL Parcel neemt de activa van het begin november failliet verklaarde Instabox Nederland en Red Je Pakketje over. Dat meldt het bezorgbedrijf in een persbericht. DHL betaalde ruim 5,5 miljoen euro voor de overname van alle pakketkluizen, rolcontainers, computers en sorteermachines. Voor de ongeveer 1300 oud-medewerkers van Instabox en Red je Pakketje wordt een mobiliteitscentrum ingericht en zullen op diverse plaatsen in het land voorlichtingsdagen worden georganiseerd. DHL zegt met ze in gesprek te willen gaan om te zien of ze een ‘passende functie’ bij de pakketbezorger kunnen krijgen.

Nieuw initiatief voor transparantere mode-industrie

Brancheorganisatie Modint slaat de handen ineen met dataspecialist ImpactBuying voor meer transparantie in de kleding- en textielindustrie. De partijen hebben hun kennis gebundeld in een nieuwe ‘footprint-tool’, bAwear, waarmee kleding- en textielbedrijven hun impact kunnen meten op belangrijke duurzaamheidscriteria, zoals milieu- en sociale risico’s. Ook kunnen ondernemingen door middel van bAwear toetsen of ze voldoen aan de nationale en Europese wetgeving.

“Met internationale wetgeving op het gebied van verantwoord ondernemen, zoals de CSRD en CSDD, wordt het belang van de juiste data steeds groter”, stelt Miriam Geelhoed, senior consultant bij Modint, in een aankondiging. “Het is niet meer de vraag of je je keten in kaart moet brengen, maar hoe en waar je begint en bij wie je welke data kunt opvragen.”

Staking PostNL-medewerkers op Black Friday afgelast

Medewerkers van PostNL gaan toch niet staken tijdens het Black Friday-weekend op 25 en 26 november. De post- en pakketbezorgers mogen van de rechter het werk neerleggen, mits de staking niet leidt tot vertraging van spoedeisende post als rouwkaarten en medische brieven. Vakbond FNV kan naar eigen zeggen niet aan deze eisen voldoen en heeft de staking daarom afgelast.

Werkgever PostNL had naar aanleiding van de aangekondigde staking een kort geding aangespannen om te zorgen dat ‘belangrijke post op tijd zou worden bezorgd tijdens de actiedagen’. Met de actie wilden de bezorgers en FNV hun eisen voor de nieuwe cao, waar 19.000 mensen onder vallen, kracht bijzetten. Het gaat onder meer om een minimum uurloon van 14 euro en tenminste 10 procent loonsverhoging.

Onderzoek: digitale reclamefolder sterk in opmars

De digitale reclamefolder is inmiddels bijna net zo populair als de papieren variant, zo blijkt uit onderzoek van GfK onder 1000 Nederlanders. Papieren folders bereiken zo’n 9,6 miljoen mensen, waar de digitale versie op dit moment 9,3 miljoen lezers heeft. Dat is een verdubbeling ten opzichte van vier jaar geleden. Volgens GfK is het een ‘kwestie van tijd’ voordat de digitale folder de overhand krijgt.

Uit de resultaten blijkt ook dat 90 procent van de lezers naar aanleiding van de folder in actie komt; bij ruim vier op de tien bepaalt de inhoud zelfs het boodschappenlijstje. Verder komt naar voren dat de twee elkaar deels aanvullen in functie. Nederlanders vinden papieren reclamefolders gemakkelijk, leuk en inspirerend om door te bladeren. De digitale folder wordt vooral gelezen voor aanbiedingen, het vergelijken van prijzen en producten en om geld te besparen. Lezers staan wel positiever tegen de online versie: 80 procent vindt dat deze het milieu minder belast en de hoeveelheid papier- en plasticafval vermindert.