TOP

Regels niet-essentiële winkels aangescherpt, extra geld voor retailers en Josh V lanceert homecollectie

Grote winkelketens zoals Hema en Action moeten nu toch ook de deuren sluiten. Niet-essentiële retailers die door de lockdown inkomsten missen, worden daarvoor gecompenseerd en modelabel Josh V lanceert een interieurlijn. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 16 december.

Première Vision Paris gaat digitaal

De Franse stoffenbeurs Première Vision gaat vanwege de coronapandemie digitaal en vindt plaats van 15 tot en met 19 februari. Dat meldt onder meer WWD. In augustus dit jaar besloot Première Vision ook daartoe wegens aangescherpte coronamaatregelen in Frankrijk. Daarop werd alleen een virtuele editie te houden, de Digital Show. Die werd in juli van dit jaar voor het eerst georganiseerd en trok 19.500 unieke bezoekers. Nu zal dit opnieuw de fysieke beurs vervangen. Première Vision heeft wel al gezegd in de zomer 2021 fysiek terug te keren.  Vanaf februari worden het digitale evenement van de show en de marktplaats volledig geïntegreerd op premierevision.com. Komend jaar wordt er een nieuwe website worden gelanceerd waarop alle beurzen en de bijbehorende marktplaats worden samengevoegd.

Regels niet-essentiële winkels aangescherpt

De regels voor ‘essentiële’ winkels worden aangescherpt, meldt de Nos. Alleen winkels die in hoofdzaak levensmiddelen, drogisterijartikelen en diervoeding kopen, mogen open blijven, heeft het kabinet bekendgemaakt. Dat betekent dat de winkels meer dan 70 procent van hun omzet uit die producten halen, gebaseerd op de situatie van voor de lockdown. Daarbij wordt gekeken naar een concrete vestiging of filiaal, niet om een keten of concern. Binnen een bedrijf kunnen dus verschillen ontstaan tussen filialen. Er ontstond consternatie toen de Hema dinsdag – een dag na de afgekondigde lockdown – meldde de afdeling met etenswaren open te houden. Daarop wilden Action en Wibra ook in aangepaste vorm hun winkels openen. Bij de Tweede Kamer werd geïrriteerd gereageerd op die heropening van bovengenoemde winkels. Werkgeversorganisatie VNO-NCW snapt dat het kabinet met strengere regels komt. “De lockdown is onder stoom en kokend water tot stand gekomen”, zegt voorzitter Ingrid Thijssen in het radioprogramma 1op1. “Je kunt ondernemers niet kwalijk nemen dat ze binnen de regels toch nog wat proberen te verkopen. Er was veel onduidelijk. De verantwoording ligt bij het kabinet om aan te geven wat wel mag en wat niet.”

Toch financiële compensatie voor retailers

Er wordt extra geld uitgetrokken voor de niet-essentiële winkeliers die maandag 14 december om klokslag 12 uur ’s nachts voor vijf weken de zaak moesten dichtgooien. Die toezegging deed premier Mark Rutte in de Tweede Kamer dinsdag over de totale lockdown die dinsdag is ingegaan. Dat meldt het Financieele Dagblad. Het ministerie van Economische Zaken Eric Wiebes komt nog deze week met een brief waarin de details van de extra vergoeding voor winkeliers wordt uitgewerkt, zei Rutte. Het geld is bedoeld om ondernemers te compenseren voor hun al gekochte voorraad die de winkeliers hebben ingekocht en waar ze door de lockdown mee blijven zitten. Eer dergelijke regeling werd ook in oktober opgezet voor caféeigenaren die afgelopen oktober ineens op slot moesten.

Lees ook: Zo gaan ondernemers om met de lockdown: ‘De ondernemersgeest gaat kriebelen’

Inretail: ‘Aankoop afhalen bij winkel kan veilig’

Inretail wil dat het kabinet zo snel mogelijk toestemming geeft om bij de winkelentree op een afgesproken tijdstip vooraf bestelde en betaalde aankopen op te halen. De brancheorganisatie is van mening dat winkeliers dat veilig kunnen organiseren met elkaar, zodat consumenten hun kerstaankopen kunnen doen. “De logistieke sector wordt ermee ontlast en de economie blijft zo draaien,” schrijft de koepelorganisatie in een persbericht. Winkeliers kunnen omzet draaien en het ontlast de webwinkels die qua logistiek hun maximale capaciteit hebben bereikt. Inretail is continue in overleg met de overheid, vertelt woordvoerder Paul te Grotenhuis aan Textilia en pleit sinds de lockdown voor de mogelijkheid van click-and-collect bij winkeliers. “Als dat gebeurt op vooraf afgesproken tijdstippen leidt dat in onze optiek niet tot drukte. We zien dat de online kanalen zijn overbelast, dus dat moet anders georganiseerd kunnen worden. Want waarom mag dat wel bij bouwmarkten en niet bij winkels?”

Josh V lanceert homecollectie

Het Nederlandse modemerk Josh V verkoopt vanaf vandaag ook woon- en lifestyleaccessoires, zo meldt het label in een persbericht. Het aanbod van deze zogeheten Josh V Home-collectie is een selectie van woonaccessoires van de favoriete Nederlandse interieurmerken van Josh Veldhuizen, waaronder Pols Potten en Eichholtz. Het assortiment bestaat uit onder meer vazen, kandelaars, sierkussens en koffietafelboeken. Josh Veldhuizen, ceo en modeontwerpster van het merk wil uiteindelijk uitgroeien naar allround lifestyle brand en op termijn ook private label interieuritems, ontworpen door Josh zelf, toevoegen. “We zijn met een aantal hele leuke, creatieve samenwerkingen bezig en daarnaast zijn er nieuwe, eigen producten in ontwikkeling van homewear en sleepwear tot uiteenlopende accessoires om je woonkamer, keuken en slaapkamer mee te decoreren”, zegt Veldhuizen.

Hoofdfoto: Textilia/Renate Zoutberg