TOP

Ondernemers bellen zelfmoordlijn, webshops bereiden zich voor op topdrukte en Bol.com stopt met adverteren

113 Zelfmoordpreventie krijgt steeds meer meldingen en hulpvragen van ondernemers. Nederlandse webwinkels houden rekening met topdrukte nu niet-essentiële winkels zijn gesloten. En Bol.com stopt direct met adverteren radio, televisie en social media in Nederland en België. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 15 december 2020.

Meer ondernemers bellen zelfmoordlijn 

113 Zelfmoordpreventie, de crisislijn waar mensen met suïcidale gedachten terecht kunnen, krijgt steeds meer meldingen en hulpvragen van ondernemers. Dat blijkt uit navraag door BNR bij 113. Ook mkb-organisaties, overheidsinstellingen en werkgevers melden bij 113 steeds vaker dat zij ondernemers aan de lijn krijgen die wanhopig zijn en aan zelfdoding denken. De hulporganisatie maakt zich daar zorgen over en waarschuwt dat juist nu een precaire fase aanbreekt. “Er is voor heel veel ondernemers nog geen perspectief of en wanneer het beter wordt. Ondernemers zijn gewend zelf hun problemen op te lossen, dat deden zo ook bij de vorige crisis, de kredietcrisis. Maar nu voelen ze zich machteloos en hebben het gevoel grip op hun hele leven kwijt te raken”, zegt Jacqueline Regeling van 113 tegen BNR. Ook bij overheidsinstellingen zoals de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), die de steunmaatregelen voor ondernemers uitvoert, krijgen ze wanhopige ondernemers aan de lijn. De medewerkers van deze dienst worden getraind door 113.

Tegelijkertijd zijn er ook retailers die juist gas geven en op zoek gaan naar mogelijkheden om de verkoop te continueren. Lees hier ons artikel met reacties van winkeliers uit de mode- en schoenenbranche.

Webshops bereiden zich voor op topdrukte

Nederlandse webwinkels houden rekening met ongekende drukte nu niet-essentiële winkels op last van het kabinet zijn gesloten. De brancheorganisatie Thuiswinkel.org, die circa 80 procent van de markt vertegenwoordigt, zei gisteren tegen nu.nl dat de shops een enorme klus staat te wachten. “Webwinkels moeten alles op alles zetten om te zorgen dat consumenten hun pakketjes op tijd ontvangen”, zegt directeur Wijnand Jongen van de brancheorganisatie. “De online bestedingen zullen enorm aanzwengelen. Aankopen van spullen om thuis te overleven en te kunnen werken komen bovenop de enorme drukte die we nu al ervaren rond de feestdagen”, zegt Jongen. De directeur verwacht dat het merendeel van de pakketjes toch op tijd wordt afgeleverd, omdat de meeste mensen thuis zullen zijn en bezorgers minder last zullen hebben van het verkeer. Onzeker is nog wel of en welke afhaalpunten voor pakketten in winkels openblijven. Thuiswinkel.org vraagt webwinkels om consumenten langer de tijd te geven om hun pakketje te retourneren, om de drukte wat te verminderen.

Bol.com stopt per direct met adverteren

Bol.com stopt direct met het gros van zijn advertenties in Nederland en België op radio, televisie en social media. De webshop vindt ‘in deze situatie’ niet elke vorm van adverteren meer gepast. Dat meldt Retailnews. Een deel van de advertentieruimte die het platform al heeft ingekocht, geeft het weg aan goede doelen. Ook op de website van bol.com zelf gaat het bedrijf niet meer adverteren dan nodig is en zet het zijn dagdeals uit. Daarnaast laat bol.com weten prioriteit te geven aan bepaalde producten uit zijn assortiment. Artikelen die corona-gerelateerd zijn (handzeep, mondkapjes) en babyartikelen krijgen voorrang, gevolgd door het assortiment voor de feestdagen (kerstcadeaus en kerstversiering). Andere artikelen krijgen daardoor wellicht een langere levertijd of worden tijdelijk offline gezet. Bol.com zegt de lokale winkeliers te willen steunen. Daarom komt er net als tijdens de lockdown in België, vorige maand, snel een website waar alle verkopers uit de buurt worden verzameld.

Afound sluit enige Nederlandse winkel binnen een jaar

De Afound-winkel in Hoog Catharijne in Utrecht sluit eind deze maand de deuren. Dat bevestigt een woordvoerder van H&M Group aan Retailnews. Het enige Nederlandse filiaal van het outletconcept is dan tien maanden open geweest. Volgens de woordvoerder stond het vanaf het begin vast dat er later een winkel van een ander merk van H&M Group in zou kunnen komen. “De winkel heeft aan zijn doelstelling voldaan: bekendheid genereren voor Afound in Nederland.” De medewerkers kunnen aan de slag in de nieuwe winkel, die begin volgend jaar open gaat. Er is nog niet bekend gemaakt welk concept dat zal zijn. Onder de H&M Group vallen behalve H&M en H&M Home ook Arket, COS, &Other Stories, Monki en Weekday. Afound werd in 2018 gelanceerd als outletconcept en werd een jaar later in Nederland gelanceerd met een webshop.

‘Overname Hema bijna rond’

De overname van Hema door supermarktketen Jumbo lijkt nabij. De Financiële Telegraaf schrijft op basis van niet nader genoemde bronnen dat het consortium van Jumbo-familie Van Eerd en investeringsmaatschappij Parcom vrijdag een deal heeft gesloten met de banken voor een financiering van €200 miljoen. Daarbij zet Jumbo ruim 60 winkelpanden in de verkoop. Voor het consortium zitten de afgesproken periode van acht weken om de boeken bij Hema door te nemen en de financiering van in totaal €300 voor de overname rond te krijgen er bijna op. Mogelijk financiert Jumbo de laatste €100 miljoen uit eigen zak. De supermarkt onderhandelt met vastgoedfonds Annexum over de verkoop van 62 winkelpanden van de keten, zo meldt het FD. Het is de bedoeling dat Jumbo de panden na de verkoop terughuurt. De verkoop zou zo’n €300 miljoen moeten opleveren.

Hoofdfoto: Afound