TOP

Groei verkoop luxe goederen neemt af

De internationale verkoop van luxe goederen groeit minder hard in 2014.

Onderzoekers van consultancybureau Bain & Co en branchevereniging Altagamma verwachten dat de verkoopgroei van luxe goederen in 2014 af zal nemen. Dat meldt Reuters naar aanleiding van een studie die op maandag 19 mei gepresenteerd is.

Wereldwijde verkoop
Naar verwachting stijgt de wereldwijde verkoopgroei van luxe goederen met vier tot zes procent in 2014 bij constante wisselkoersen. Vorig jaar steeg de verkoop met 6,5 procent. Verder blijkt uit de studie dat de markt tot nu toe gelijk presteert met 2013. De internationale verkoopgroei van onder meer luxe kleding , schoenen, cosmetica , sieraden en accessoires ligt op dit moment op zes procent tegen constante wisselkoersen.

Belangrijkste speler
Ondanks dat Chinezen verantwoordelijk zijn voor meer dan dertig procent van de wereldwijde luxe aankopen, zal de lokale markt in China slecht twee tot vier procent groeien. Dat is een daling van twintig procent vergeleken met 2012.

Japan zal dit jaar de belangrijkste speler zijn wat groei betreft. Naar verwachting stijgt de luxe omzet negen tot  elf procent tot ongeveer 20 miljard euro. De voornaamste reden voor deze groei is de zwakkere yen, waar Japanse shoppers en Chinese toeristen van profiteren.

Rusland
Uit kwartaalcijfers van luxe goederenbedrijven als Armani, Richemont en Tod’s blijkt dat de wisselkoersen begin dit jaar een negatief effect hadden op de markt van drie tot vier procent. Daarnaast heeft ook de politieke onrust tussen Rusland en Oekraïne grote gevolgen gehad voor de branche. De studie wijst uit dat de omzet van luxe goederen in Rusland vier tot zes procent zal dalen in 2014.

Ook zullen Russen minder gaan reizen naar Europa als gevolg van de politieke crisis en een verzwakking van de roebel. Dit is nadelig voor onder meer Italië, waar Russen traditioneel de belangrijkste nationaliteit zijn onder buitenlandse luxe shoppers.

Consumentenvertrouwen
Een verhoging van het consumentenvertrouwen en toerisme in de Verenigde Staten draagt bij aan een verkoopgroei van vier tot zes procent. Volgens Claudia d’Arpizio, partner bij het ​​adviesbureau Bain & Co, zal dit dichter bij de zes procent liggen dan bij vier procent.

Toeristen uit China en het Midden-Oosten zullen de zwakke vraag in grote delen van Europa compenseren. “In Europa is Duitsland een van de weinige markten waar de lokale consumptie toeneemt”, zegt d’Arpizio.

Stabiele groei
“We beginnen aan een nieuwe fase voor de sector, noem het een nieuwe standaard”, zegt d’Arpizio. De partner van Bain & Co geeft aan dat het onwaarschijnlijk is dat er binnenkort meer explosieve stijgingen plaatsvinden zoals onlangs in China het geval was. “En volgroeide markten kunnen beter omgaan met de economische crisis, dus de groei zal stabieler zijn.”

Lees ook: Value Retail ziet kansen in China.