TOP

Google versus Louis Vuitton: Gewonnen door zoekmachine

Zoekmachine Google mag van de rechter nepproducten van merken blijven tonen. Louis Vuitton klaagde Google al in 2003 aan omdat de tassenfabrikant vindt dat zo de verkoop van nepproducten wordt gestimuleerd.

Al bijna zeven jaar loopt de rechtzaak van LVHM, moedermaatschappij van Louis Vuitton, tegen Google nu. Een panel van EU-rechters heeft besloten dat Google het zoeksysteem niet hoeft te veranderen.

De klacht
Wie via Google op zoek gaat naar Louis Vuitton, komt niet alleen bij de officiƫle website terecht. Ook ziet de surfer betaalde zoekresultaten die verwijzen naar nepproducten van het tassenmerk. Hierdoor zou Louis Vuitton inkomsten mislopen, omdat mensen dan kiezen voor een nepperd in plaats van een origineel. Volgens het bedrijf zou de naam Louis Vuitton alleen mogen worden gebruikt door Louis Vuitton zelf.

De uitspraak
De uitspraak is gedaan door de Advocaat Generaal (AG) van het Europese Hof van Justitie. Deze uitspraken zijn niet definitief, maar worden meestal wel gevolgd door het hof zelf. Drie jaar geleden werd door een Parijse rechtbank besloten dat Google drie ton moest betalen aan LVHM, die uitspraak is nu deels teruggedraaid.

E-Bay
Google is niet de enige website die het aan de stok kreeg met Louis Vuitton. De veilingsite e-Bay verloor twee keer een rechtzaak en moest zo’n veertig miljoen euro betalen. Ook moesten alle parfums en cosmeticaproducten van LVHM, waaronder ook Dior en Givenchy, van de site af. Volgens LVHM verdienen luxe goederen ook luxe verkooppunten, dus niet op het internet.