TOP

Goede indruk van winkel versterkt online koopgedrag bij consument

Bij een positieve indruk van een traditionele winkelketen kopen consumenten eerder online bij diezelfde winkel. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van de Vrije Universiteit (VU), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en Free Record Shop.

Het onderzoek toont aan dat consumenten eerder geneigd zijn om online aankopen te doen, wanneer zij een positieve indruk hebben van de traditionele winkelketen. De onderzoekers tonen hiermee een rechtstreeks effect aan van winkelindruk op de online koopbereidheid. Ook wordt in het onderzoek duidelijk dat de winkelindruk van invloed is op hoe de consumenten de kwaliteit van de online webshop ervaren.

1-op-1
Volgens Tibert Verhagen, onderzoeker van de VU, is er sprake van een referentie-effect. “Kenmerken van de traditionele winkelketen worden door klanten gebruikt om een inschatting te maken van de online webshop. Opvallend genoeg is hierbij sprake van een 1-op-1 relatie. Zo werken de dienstverlening, het assortiment en de atmosfeer van de traditionele winkelketen door op de indrukken die men respectievelijk van de dienstverlening, het assortiment en de atmosfeer van de online webshop heeft”.

Versterken
Verhagen vervolgt:” In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is er bij traditionele winkelketens en online webshop lang niet altijd sprake van kannibalisatie. Het onderzoek toont aan dat de traditionele winkelketen en de online webshop elkaar kunnen versterken, wanneer de organisatie erin slaagt een totaalbeleving te creëren”.

Textilia organiseerde 14 september een workshop ‘webshop starten’. Kijk hier voor het verslag.