TOP

Giuseppe Cavallaro: ‘La bella figura zit in mijn genen’ [interview] *

Elf jaar geleden opende Giuseppe Cavallaro (41) zijn eerste winkel in Utrecht, met uitsluitend Napolitaanse stropdassen en overhemden. Inmiddels is zijn mannen- en vrouwenlabel een internationaal succes.

Onlangs werd de veertiende winkel in Nederland geopend en wereldwijd heeft Cavallaro Napoli 350 verkooppunten. Best hard gegaan in elf jaar tijd.

“Eigenlijk wel ja, hoewel het in het begin niet zo snel ging als de laatste jaren. We zijn stapje voor stapje gegroeid. Ik had geen rijke familieleden of investeerders die me in het zadel hielpen. Tweeënhalf jaar na de opening van de eerste winkel hadden we genoeg gespaard voor een tweede winkel, met die winkel spaarden we voor een derde winkel en zo kunnen we nog steeds met eigen middelen groeien. Vergelijk het met een diesellocomotief: we zijn langzaam op gang gekomen, maar nu goed op stoom.”

Wie zijn ‘we’?

“Op dit moment werken we achter de schermen met een team van dertig enthousiaste medewerkers en bestaat het retailteam uit vijftig verkoopadviseurs. Mijn broer kwam er een halfjaar na de start al bij en hij is inmiddels regiomanager van alle brand stores in Nederland. Pas in 2008 kreeg ik mijn eerste werknemer op kantoor. Ik ontwerp alles nog zelf, ook de vrouwencollectie, maar heb gelukkig wel twee stylistes die me daarbij helpen.”

Waarom begon je met alleen stropdassen en overhemden?

“Winkels die gespecialiseerd zijn in één of twee productgroepen, dat is een typisch Italiaans fenomeen. In Nederland gaan mannen liever naar één winkel, waar ze voor hun gehele look kunnen slagen. Aanvankelijk raadde iedereen het me ook af om met deze winkel te beginnen. Maar wat bleek: in mannenmodezaken was het assortiment overhemden lang niet zo groot als bij ons. Dus kochten onze klanten de pakken elders en kwamen ze bij ons voor de overhemden en bijpassende dassen. Toen we echt fans kregen, ontstond de vraag naar polo’s, colberts en pakken in de Cavallaro-stijl. Zo is de collectie beetje bij beetje uitgegroeid tot een total look-collectie voor vrouwen en mannen. Maar het overhemd is altijd de basis gebleven.”

De Cavallaro-overhemden met dubbele of hoge boord waren meteen een hit.

“Klopt. We kregen jongens in de winkel die een Cavallaro-hemd betaalden van hun eerste bijbaantje, maar ook mannen van boven de 60 jaar die het wilden proberen. Tegen de vraag vanuit de resellers was niet op te produceren. De trend van de “Italiaanse” overhemden hebben wij ingezet en de groei die we daarmee hebben gerealiseerd, heeft voor het fundament van onze onderneming gezorgd. Overigens verloopt niet alles altijd vlekkeloos. In 2007 hadden we een eerste serie vrouwenbloezen laten maken, op basis van de maten van een zeer slank pasmodel. Toen de bloezen eenmaal uit de fabriek kwamen, bleek niemand deze te passen. Zaten we daar met vijfhonderd stuks. Maar goed, van zoiets leer je dus ook weer.”

Waarom denk je dat het merk zo goed werd en wordt ontvangen?

“Wat Cavallaro aantrekkelijk maakt, is dat je in onze collectie zakelijk voor de dag kunt komen zonder een driedelig pak te hoeven dragen. Daarnaast heeft onze pasvorm een breed bereik, waardoor onze collectie ook in de grotere maten prima tot haar recht komt.”

Waar komt het Napolitaanse in terug?

“In alles! Kijk hoe ik gekleed ben, in donkerblauw pak, wit hemd en effen das. Napolitaanser kan bijna niet. Zoals ik het interpreteer, staat de Napolitaanse look voor rustige doch stijlvolle mode met oog voor detail. La bella figura (los vertaald: het Italiaanse stijlgevoel of je van je beste kant laten zien, red.) zit in mijn genen, dat gaat er ook niet meer uit. In het segment waarin wij zitten, vooral de overhemden, dassen en colberts, zijn Napolitanen toch wel de besten van de wereld. Onze naam verbinden wij daar graag aan.”

Hoe gaat het met Cavallaro Napoli in cijfers?

“Ik deel liever geen omzetcijfers, omdat ik daar het nut niet echt van inzie. Het is belangrijk te weten dat wij aan al onze verplichtingen kunnen voldoen en dat we uit eigen middelen kunnen investeren in kansen en expansie. Verder kan ik zeggen dat het heel goed gaat momenteel. Los van de cijfers voel en zie je dat aan alles wat er om ons heen gebeurt. Niet alleen aan de omzet, maar ook aan de interesse vanuit prominente Nederlanders en retailers. Cavallaro wordt goed doorverkocht en op basis van onze goede resultaten willen retailers graag deel uitmaken van ons succes. Dat de consument steeds vaker vraagt naar het merk versterkt dit alleen maar.”

Hoe belangrijk is de wholesale voor jullie?

“Erg belangrijk, uiteraard. De multibrandwinkels geven ons een podium waar we ons als merk kunnen profileren. De relatie merk-detaillist is wel anders dan een paar jaar geleden. Gezamenlijke inspanningen om successen te boeken, zijn een must. Voor ons is dat misschien makkelijker dan voor andere merken, omdat wij als retailer zijn begonnen; mijn broer en ik stonden vroeger zes dagen per week in de winkel. De tijd van goederen opsturen, factureren en vervolgens achterover leunen is voorbij. Dat juichen we alleen maar toe, want met onze retailachtergrond denken we graag mee. En dat de klant weer centraal staat, is een goede ontwikkeling. Die houdt ons scherp.”

Besteden jullie ook veel aandacht aan het eigen personeel?

“Absoluut. We hebben een uitgebreid inwerkprogramma en elk halfjaar krijgt het winkelpersoneel een opfriscursus. Daarnaast sturen we maandelijks een mysteryshopper langs al onze veertien winkels. Als je onder een bepaald niveau scoort, volgt niet direct ontslag, maar wel een ernstig gesprek. Het is best een investering, maar we vinden kwaliteit heel belangrijk. Verder is het een droom om op termijn een soort Cavallaro-academy op te zetten, in het pand naast het hoofdkantoor hier in Haarlem.”

Zijn er nog verbeterpunten?

“We leren elke dag. Dit jaar hebben we onder andere een nieuw ERP-pakket aangeschaft (een softwarepakket om de bedrijfsprocessen te maximaliseren, red.) om de organisatie toekomstbestendig te maken. Daarnaast zijn we druk bezig om de logistieke processen nog verder te verbeteren. Het is echt niet zo lang geleden dat we nog tot 3 uur ’s nachts zelf dozen stonden uit te pakken. In korte tijd zijn we een volwassen speler geworden. Het lijkt me verschrikkelijk om kapot te groeien. Dat zie je vaak genoeg: merken die te hard groeien en dan even hard onderuitgaan. Ik groei liever gecontroleerd, maar met een gezonde ambitie.”

Wat zijn verder de toekomstplannen?

“We hebben internationale ambities. Het merk wordt al in dertien landen verkocht, maar daar zitten ook landen bij waar we slechts een handjevol verkooppunten hebben. Vanaf dit najaar zijn we ook in Italië verkrijgbaar. Dat had ik nooit verwacht. Ik zei altijd: we kunnen overal succesvol zijn met onze formule, behalve in Italië. Simpelweg omdat het aanbod in ons segment daar al zo groot is en van zo’n hoog niveau, dat het moeilijk is om ermee te concurreren. Maar de Italiaanse warenhuisketen Coin was tijdens de afgelopen Panorama-beurs in Berlijn erg van ons onder de indruk en daar krijgen we nu in vier steden een shop-in-shop van 20 vierkante meter. Daar ben ik toch wel erg trots op.”


CV Giuseppe Cavallaro

Als kind heeft Giuseppe Cavallaro (1973) al iets met mode. Van zijn eerste krantenwijk koopt hij meteen mooie kleding.  Dankzij zijn Italiaanse roots – zijn familie komt uit Napels –  ligt er al snel een lijntje naar de Napolitaanse kledingindustrie. Toch begint hij na een studie commerciële economie in eerste instantie in de ICT. Tegelijkertijd besluit hij in die periode zijn contacten in Napels aan te wenden om zijden stropdassen te importeren. Hij slijt de dassen in zijn eigen netwerk en in 2004 besluit Cavallaro om de de ICT vaarwel te zeggen en een eigen winkel te openen, met alleen stropdassen en zelf ontworpen overhemden. In 2006 volgt een tweede winkel en in 2007 breidt hij uit met vrouwenmode. Inmiddels heeft zijn merk Cavallaro Napoli ruim 350 verkooppunten in dertien landen.


Dit artikel verscheen eerder in de mannenmodeditie van Textilia Magazine. Speciaal voor abonnees kun je hier extra beeld bij deze inkooptip vinden. Wil je ook als eerste deze artikelen lezen, maar heb je alleen een online abonnement? Breid dan je abonnement uit met de print-editie! Kijk hier voor de mogelijkheden.