TOP

GfK: zeer positieve maandcijfers

Lieten Nederlanders de sportzaken in de maand juni nog massaal links liggen. Voor de maand juli kreeg onderzoeksbureau GfK zeer positieve cijfers binnen. De bestedingen stegen met maar liefst 12 procent in deze zomermaand ten opzichte van dezelfde maand in 2009. Er werd door de Nederlandse consument echter niet meer sportkleding gekocht, maar gemiddeld wel meer uitgegeven.

Dankzij de positieve cijfers over de maand juli daalden de bestedingen in Nederland aan sportkleding voor het kwartaal mei tot en met juni maar licht (-3 procent) ten opzichte van dit kwartaal in 2009. In deze periode bleven de dames consequent met betrekking tot hun koopgedrag in sportzaken. Ook al liepen ze met minder items per transactie de winkel uit, gemiddeld gaven zij meer euro’s uit per vrouwensportkleding artikel .

De Nederlandse mannen gaven gemiddeld iets minder uit aan sportkleding gedurende dezelfde drie maanden (-3 procent). Dit werd veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte stuks en een stijging van het gemiddeld besteed bedrag. Dat in de zomervakantie het aanschaffen van kindersportkleding niet hoog op het lijstje staat van menig ouder blijkt uit de cijfers van GfK. De bestedingen aan kindersportkleding daalden met maar liefst 20 procent. De oorzaak hiervan is een daling in het aantal gekochte stuks want het gemiddeld besteed bedrag per sportartikel steeg.