TOP

GfK-onderzoek: Modebestedingen gedaald

Van november 2008 tot januari 2009 besteedde Nederland 4 procent minder aan mode (bovenmode, bodyfashion, beenmode en schoenen) dan in hetzelfde kwartaal in 2007, blijkt uit cijfers van GfK.

Mode is hiermee niet de groep die het meest te lijden heeft. Horeca (34%), vakanties (16%), duurzame artikelen (14%) en goede doelen (13%) zijn de eerste uitgavenposten waarvoor de hand op de knip gaat. Mode volgt op enige afstand. Van de Nederlanders geeft 7% aan als eerste op mode te besparen.

Crisis in hoogsegment

Vooralsnog geen slecht nieuws dus voor de modemarkt. Echter het kwartaal november – januari toont een verschuiving in het koopgedrag. Kopers van het hoge prijssegment, waarin zich voornamelijk zelfstandigen bevinden, switchten naar het middensegment. Eenzelfde verschuiving van het middensegment naar het lage prijssegment is niet waar te nemen. Wanneer de kredietcrisis echter doorzet, wordt deze ontwikkeling wel verwacht.