TOP

GfK Modescanner: 2 op de 5 Nederlanders koopt online

Online retailers hebben maar liefst 45 procent extra omzet per week geboekt in november en december 2009. Dit heeft Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org onderzocht. Vooral het slechte weer heeft ervoor gezorgd dat de consument liever met een paar muisklikken artikelen kocht dan de stenen winkels bezocht.

Uit onderzoek, dat GfK Panelservices Benelux uitvoerde voor Textilia, komt naar voren dat twee op de vijf Nederlanders het afgelopen jaar een artikel kocht via internet, waarvan 42 procent een fashion item. Bovenkleding (29%) en jeans (12%) zijn de populairste artikelen onder de webshoppers. Bijna een derde van de Nederlanders heeft het afgelopen jaar een bovenmodeartikel voor zichzelf gekocht op internet. Dit zijn vaker dertigers (39%), vrouwen (37%) en twintigers (35%). Jeans worden relatief vaker door dertigers (20%) besteld. Op een verrassende gelijke voet volgt onderkleding (12%). Met 11 procent nemen schoenen een derde plek in, die worden vooral gekocht door twintigers (19%). Beenmode wordt het minst online gekocht (3%).

Aan kleding worden online meestal geen grote bedragen uitgegeven. Ruim twee derde van de webshoppers (35%) van bovenmode heeft tussen de €10,- en €50,- betaald voor online gekochte bovenkleding. Slechts 2 procent besteedt meer dan €250,- en 9 procent geeft tussen de €100,- en €250,- uit.

Webperikelen
Het lijkt er dus op dat online kopen stijgt in populariteit, maar er zijn ook ergernissen bij het webwinkelen. Een uitverkochte maat is de allergrootste irritatie, maar liefst 42 procent van de ondervraagden gaf dit aan. Ook de bezorgkosten kunnen op veel irritatie rekenen. Vrouwen (42%) ergeren zich relatief vaker aan de bezorgkosten die moeten worden betaald bij online bestellen. Twintigers (44%) en hoger opgeleiden (44%) vinden het vooral erg vervelend als het item dat ze willen kopen niet goed te bekijken is. Naast het feit dat de producten niet goed te bekijken zijn, irriteren twintigers (40%) en hogeropgeleiden (35%) zich ook relatief vaker aan de meestal omslachtige manier van het retourneren van kleding.

Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, ziet meer dan een derde geen enkel nadeel meer in online shoppen. “Het thuiswinkelen via internet wordt steeds meer als een volwaardig kanaal gezien naast het winkelen in de winkelstraat. Het belangrijkste voordeel is volgens de webshoppers het gemak van thuis bestellen”, aldus Jongen eerder dit jaar in een persbericht.