TOP

Ontwerpers op de Modefabriek: Manifesto

In aanloop tot de Modefabriek zetten wij een designer in de spotlights. Deze keer is dat de Poolse designer Grzegorz Matlag van het label Manifesto.

Grzegorz Matlag studeerde af aan de MSKPU, de Fashion & Design academie van Warsaw. Zijn ontwerpen bleven niet onopgemerkt toen hij deze in 2009 tijdens de Lodz en Icelandic Fashion Week showde.  Verschillende internationale stylisten gebruikten zijn collectie voor magazines.

Wanneer startte je met je eigen lijn? “Mijn eerste lijn Maldoror werd in 2007 gelanceerd en vanaf dat moment worden de meeste kledingitems verkocht via boetieks en internet.”
Voor wie is de collectie bedoeld? “Voor mensen die niet per se een merk willen. Het zijn dan ook niet echt de lezers van glossy’s maar liefhebbers van vooruitstrevende fashion.”
Omschrijf je collectie: “Belangrijk is dat de collectie langer dan één seizoen meegaat. Op de Modefabriek show ik bonneterie, die meer casual is dan mijn eerdere collecties. Ik wil vooral laten zien dat tweedehands kleding niet van slechte kwaliteit hoeft te zien. Zo gebruik ik merino wol, cashmere in combinatie met stretch polyester uit de jaren ’80 en katoenen jersey’s. De kleuren zijn vaak donker met als accent acidgeel. Dat was trouwens best een shock voor mijn trouwe klanten.”
Welke items show je op de Modefabriek?
“Deze collectie draait om sweaters. Ik maak er ook jurken van met of zonder mouwen. Ze worden gedragen met katoenen longsleeves en leggings.”
Wat zijn de verkoopprijzen? “Deze starten bij 150 euro, zoals de longsleeves, en eindigen bij een 1000 euro kostend jurkje. Ik probeer mijn collectie voor iedereen betaalbaar te maken.”
Bij welke winkels wil je liggen? “Het liefst bij boetieks en conceptstores, omdat mijn oplage beperkt is. pieces. Dat wil trouwens niet zeggen dat ik niet voor andere opties open sta.”
Wat is je key-item op de Modefabriek? “Ik verwacht dat de leggings behoorlijk wat aandacht zullen krijgen.”
Wat betekent de Modefabriek voor jou? “Ik kan niet wachten om hier nieuwe mensen te ontmoeten. Nederland is een nieuwe markt voor mij en ik hoop op verkooppunten.”
Wat wil je graag bereiken? “Showen op grote internationale Fashion Weeks.”