TOP

GfK maandcijfers: verkoopdip deel 2

Na een goede maand mei en een slechte maand juni, zijn de bestedingen aan sportkleding in juli 2011 in Nederland wederom afgenomen ten opzichte van juli 2010. Deze daling wordt veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte stuks (-15%) én een daling van het gemiddeld besteed bedrag.

Kijken we naar de kwartaalcijfers dan zet de dalende trend ook hier door. De goede maand mei kan de relatief slechte verkoopmaanden juni en juli niet compenseren. Het gevolg: een verkoopdaling van 7 procent voor het kwartaal mei tot en met juli 2011 in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2010. Deze daling wordt veroorzaakt door een daling in het aantal gekochte stuks. Het gemiddeld besteed bedrag is wel gestegen.

Kwartaalcijfers
De bestedingen aan vrouwensportkleding laten de afgelopen maanden een dalende trend zien op kwartaalbasis. Ook in het kwartaal tot en met juli 2011 is deze trend nog niet ten einde en zijn de bestedingen gedaald met 18 procent. Evenals de vorige maand wordt deze daling veroorzaakt door een afname in het aantal gekochte stuks, terwijl het gemiddeld besteed bedrag aan sportkleding stabiel is gebleven.

Mannen en kinderen
Opvallend is dat in het mannensegment de bestedingen in dit kwartaal licht zijn gestegen (+3%). Deze lichte stijging is te danken aan een stijging van het gemiddeld besteed bedrag aan sportkleding, mannen kochten namelijk minder stuks. De bestedingen in het segment kindersportkleding zijn in het kwartaal tot en met juli 2011 ten opzichte van hetzelfde periode een jaar eerder stabiel gebleven. Het aantal gekochte stuks is gedaald, het gemiddeld besteed bedrag is gestegen.