TOP

GfK-maandcijfers: lichte verkoopdaling in januari

In de eerste maand van 2012 is er minder uitgegeven aan sportkleding in vergelijking met dezelfde maand in 2011. De lichte daling van 3 procent wordt veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte stuks (-9%). Het gemiddeld besteed bedrag is gestegen.

In de donkere wintermaanden zag de Nederlandse sportbranche de inkomsten van sportkleding dalen met 13 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal, november t/m januari, in 2011. Deze daling wordt veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte stuks. De hoge katoenprijzen en transportkosten die worden doorberekend richting de consument hielpen het gemiddeld besteed bedrag in de totale sportkledingmarkt dit kwartaal te stabiliseren.

Vrouwensegment
Kijken we specifiek naar de bestedingen in het vrouwensegment dan zien we in de periode november 2011 t/m januari 2012 een forse daling (-22%) ten opzichte van de bestedingen in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Deze daling wordt grotendeels veroorzaakt door een afname in het aantal gekochte stuks. Het gemiddeld besteed bedrag aan sportkleding voor vrouwen is licht gedaald.

Mannensegment
In dezelfde periode gaven ook mannen minder geld uit aan sportkleding. Ondanks dat zij per transactie meer geld uitgaven is er een daling van 8 procent waarneembaar doordat de heren met minder kledingstukken de winkel uitliepen.

Kindersegment
De bestedingen in het segment kindersportkleding zijn in het kwartaal november 2011 t/m januari 2012 licht gestegen (+3%). Deze lichte stijging is te danken aan een stijging van het gemiddeld besteed bedrag per artikel. Het aantal gekochte stuks is, net als in de andere markten, gedaald.