TOP

GfK: Consumentenvertrouwen bij jongeren het hoogst

Omdat de economische situatie positiever wordt ingeschat, laat het consumentenvertrouwen in Nederland de afgelopen maanden een stijgende lijn zien. Dit blijkt uit onderzoek van GfK

Het consumentenvertrouwen steeg van -11 in februari naar -6 in januari. Dat blijkt uit onderzoek van Gfk naar het consumentenvertrouwen in Nederland. Het zijn vooral de jongeren die vertrouwen hebben in de toekomst en het meest bereid zijn aankopen te doen. Het consumentenvertrouwen onder deze groep komt in februari uit op +9, terwijl de ouderen op -16 uitkomen. Ook blijkt dat mannen(+1) de toekomst positiever inzien dan vrouwen (-11).

Het vertrouwen onder consumenten verschilt sterk per regio en politieke voorkeur. Het consumentenvertrouwen is in de Randstad het hoogst. In krimpregio’s als Zeeland, Limburg, Friesland en Drenthe zien mensen de toekomst en de eigen financiële situatie somber in. Ook zijn PVV’ers en SP’ers pessimistischer dan andere kiezers.

De vertrouwenscijfers tonen hetzelfde beeld als die van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Hoewel de consument nog steeds pessimistisch is, neemt het vertrouwen heel langzaam toe. Er worden meer auto’s en elektronica gekocht. GfK kan nog niet zeggen of een kleine stijging van vertrouwen ook meer consumptie betekent.