TOP

Gespot: webwinkel Mutasport

Wat voegt webwinkel Mutasport.nl toe aan het toch al overweldigende aanbod in het sportsegment? En hoe probeert e-tailer Rienk Wim Braaksma gevonden te worden? Je leest het in deze 2e 'Gespot'.

Wanneer ben je op het idee gekomen om een webshop te openen?

“Het idee was er al langer, maar vorig jaar hebben we ons logo veranderd. We besloten toen het hele bedrijf aan te pakken. De webshop bestond al, maar na de zomervakantie hebben we die helemaal omgegooid. In september ontstond de nieuwe webshop, zoals deze nu online te vinden is.”

 

Wat was het zetje om daadwerkelijk te beginnen?

“De nieuwe huisstijl was het zetje. Na onze verhuizing afgelopen zomer hebben we ons hele imago aangepakt. De website is deels door een reclamebureau gemaakt. We wilden een webshop die simpel, overzichtelijk en helder is. Dat is ons goed gelukt, vind ik zelf.”

 

Wat is de rode draad in je assortiment?

Mutasport is een teamsport-specialist. We richten ons met name op voetbal en korfbal. Sportschoenen zijn het belangrijkste in ons assortiment. Daarin tonen we de grootste diversiteit. Daarnaast verkopen we ook veel sportaccessoires zoals handschoenen, bidons en handdoeken. Het gehele arsenaal dat we in de winkel verkopen, is ook online te bestellen.”

 

Waarmee denk je je te onderscheiden van andere webshops?

“Dat doen we in de eerste plaats door onze snelheid. Vandaag besteld is morgen in huis. Gegarandeerd. Ik weet dat meerdere sites deze service bieden, maar wij maken het ook echt waar. Mocht dit onverhoopt een enkele keer niet lukken, dan vinden wij een persoonlijke benadering heel belangrijk. We nemen direct contact met onze klanten op als iets niet loopt als verwacht mag worden. Omdat we toch dezelfde merken verkopen als onze concurrenten houden we de prijzen van onze concurrenten goed in de gaten. Op die manier kunnen we altijd een goede prijs bieden.”

 

Wat is het eerste label dat je inkocht? Waarom dat label?

Aangezien we veel met voetbal en korfbal doen kom je toch uit op de standaardmerken: Hummel, Puma, Asics, Nike en Adidas. Daarnaast maken we onze eigen kleding, handdoeken en andere accessoires. We importeren deze Muta-lijn, met onder andere keepershandschoenen en sporttassen, uit het Oosten. In het begin verkochten we direct al veel schoenen van Asics. Dat is toch het belangrijkste merk in de korfbalwereld.”

 

Wat doe je om gevonden te worden op internet?

We doen veel aan Google-ads om hoog bovenaan de zoekopdrachten te komen, maar we hebben ook altijd veel acties waarmee we onszelf in de kijker spelen. Zo hebben we nu voor klanten die in één bestelling meer dan 100 euro besteden een gratis sponsorpakketje. Hierin zit onder andere een handdoek, bidon, handschoenen, fleecevest en col van onze Muta-lijn.”

 

Op welke social media ben je te volgen en waarom?

We zijn erg actief op zowel Facebook als Twitter. Daarmee bereik je toch de meeste mensen. Op Twitter hebben we nu bijvoorbeeld een korfbalactie waarbij korfbalteams ons moeten volgen om zo kans te maken op een gesigneerde korfbal van het Nederlandse korfbalteam. Op Facebook is het makkelijk om vrienden te maken. Die mailen we vervolgens met aanbiedingen met een link waarbij ze direct in onze webshop terecht komen.”