TOP

Geslaagd debuut eFashion event

Het eerste eFashion event van Textilia en Emerce is een feit. In het Amsterdamse Pakhuis de Zwijger werden donderdag 23 juni mode-experts bijgepraat over de laatste trends, ontwikkelingen, strategieën en praktijkcases op het gebied van online fashion.

Ruim twintig sprekers en cases kwamen er deze dag voorbij, waaronder Tineke Sluiter van de succesvolle online winkel Orangebag.nl. Ze gaf het publiek een aantal slimme tips over het optimaliseren van het contact met de klant. Zo verstuurt de webshop drie keer in de week een nieuwsbrief waar een stijlvolle vormgegeven shoppingpagina met speciaal geselecteerde kledingitems de lezer triggert om naar de website te klikken.

Conversie
Naast lezingen over praktijkcases van ondernemers zelf, konden bezoekers ook sessies bijwonen waar dieper op specifieke online strategieën werd ingegaan. Zo reikte Frans Appels van Netprofiler zes stappen aan waarmee ondernemers de conversie van de website kunnen verhogen. Appels: “Onderzoek met Google Analytics wie er op je site komt en bij welke stap in het proces zij afhaken. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat het in te vullen formulier over de algemene voorwaarden te lang is.” Met een speciaal eyetracking onderzoek is te meten op welke wijze de bezoeker naar een website kijkt. “Uit onderzoek blijkt dat veel mensen afhaken omdat ze een product niet snel genoeg kunnen vinden.”

Ibrahim Ibrahim
Tussen de grote informatiestroom was er ook tijd voor een inspiratiesessie van Ibrahim Ibrahim, managing director het Londons designbureau Portland dat gespecialiseerd is in ruimtelijke conceptontwikkeling voor retail en merken. Hij sprak over de toekomst van de retailer die geen goederen of diensten meer verkoopt, maar een verhaal en filosofie. “Als consumenten iets willen kopen, dan doen ze dit wel online, op de winkelvloer zelf willen ze zich laten inspireren. Shoppen doe je voor de ‘fun’ en om je te wentelen in een universum van trends en impressies. Zoals je vroeger naar het museum of de bioscoop ging.”

Het event werd afgesloten met een netwerkborrel, waar mode-experts nog lang over de opgedane kennis napraten. Meer weten over het event? Lees een uitgebreid verslag in de eerstvolgende Textilia. Of bekijk het verslag op Twitter @Li_Textilia.