TOP

GfK: ‘Wehkamp grootste online verkoper mode’

Uit cijfers van GfK Panelservices blijkt dat Wehkamp de grootste motor is achter de online verkoop van mode door vrouwen. Met een bereik van 61,3 procent laat het Neckermann (45) en Otto (24,8) achter zich.

Gino Thuij van GfK op emerce: “Online is momenteel de motor achter de stagnerende fashionmarkt. Het is het oriëntatiemiddel voor zowel de off- als online shoppers. We zien dat de online shopper zelfs vijftien procent meer geld uitgeeft dan zij die een aankoop doen in een fysieke winkel.”

Dalende offline markt
De top 5 online aanbieders zijn volgens Thuij verantwoordelijk voor 51 procent van de mode-aankopen online. Merken en winkels die nog niet actief zijn op internet moeten dat zo snel mogelijk gaan doen, vindt Thuij. “De totale offline markt op fashiongebied is dalende, terwijl we in Q1 van dit jaar een plus zien van 26 procent voor het online kanaal vergeleken met 2008. De sterkste groei zit hierbij in de herenmode en schoenen.”

Belangrijkste oriëntatietool online is Google Search met 33 procent. Zo’n 72 procent van de online kopers checkt eerst online wat hij of zij wil kopen, voordat ze daadwerkelijk tot een online transactie over gaan.

Mobiel kopen
Mobiel is als verkoopkanaal voor mode is wat betreft Thuij nog verwaarloosbaar. “Nu komt drie procent van de aankopen via mobiel. De verwachting is dat dat in 2016 zes procent is. Online shoppers willen liever een goede service en passend productassortiment dan dat het via het mobiele kanaal een product kan kopen. Dat is minder relevant momenteel.”