TOP

Garcia over stralingproof denim: ‘het is onze ambitie dat deze jeans de nieuwe standaard wordt’

Mister House of Denim, James Veenhoff, draagt al een stralingproof jeans. En als het aan jeansmerk Garcia en het innovatiebedrijf Radygo ligt, hebben straks meer Nederlanders zo’n broek of jasje in de kast liggen. Garcia ceo Mark Hommelberg: “we zijn volop bezig met een follow-up.”

Onlangs presenteerde Garcia in de nieuwe showroom in Düsseldorf een aantal denim items die voorzien zijn van een ®️Radygo Smart Pocket, een zak waarvan de voering is gemaakt van een speciaal ontwikkeld zilverdraad. Dit vormt een schild tegen de straling van bijvoorbeeld smartphones, tablets en laptops. 

 

Verkocht

“Er wordt in alle landen waanzinnig op gereageerd”, vertelt Garcia-ceo Mark Hommelberg. “Alle detaillisten vinden dit een goed verhaal en zien ook dat innovatie met een basic product een perfecte combinatie kan zijn.” Het moment dat Hommelberg zelf voor het eerst in aanraking kwam met deze technologie weet hij nog goed. “Ik kwam in contact met Derck (Mekkering, oprichter en ceo van Radygo, red.) en we waren vijf minuten aan het praten en ik was al verkocht. Hij vertelde zo gedreven over zijn missie dat eigenlijk binnen vijf minuten was besloten dat we deze kans zouden pakken.”

 

Bewustwording

“Het proces bleek uiteindelijk vrij ingewikkeld en kostbaar, maar de reacties die we nu uit de markt krijgen maken alles goed. We dachten dat we vooral reacties zouden krijgen op de volwassen items, maar er ging direct ook veel aandacht naar de kindermodellen. De jeugd is de hele dag met hun mobiel bezig. Vernieuwingen als deze zorgen voor meer bewustwording. In Amerika bestaan zelfs al stralingsvrije ruimtes en pionier Richard Branson maakt zich persoonlijk sterk voor meer bewustzijn van het gebruik van smartproducten en de bijverschijnselen daarvan.”

 

Vervolg

De eerste collectie bestaat uit een select aantal modellen. Komt er een groter vervolg aan? Hommelberg: “Zeker, we zijn volop bezig met een follow-up. We willen in ieder geval uitbreiden met een meisjesmodel, die is er door het ingewikkelde maakproces nog niet. En we zijn bezig met achterzakken en meer modellen.” De prijzen van deze producten zijn niet echt verhoogd, hoe kan dit? “Betaalbare prijzen horen bij Garcia. We zien dit als een breedte-investering voor de toekomst. Het is onze ambitie dat deze jeans de nieuwe standaard wordt. Niet zomaar een gimmick, maar echt vernieuwend met impact op de maatschappij.”

 

Etalage- en instore presentatiemateriaal

Om de innovatie visueel over te brengen aan de consument worden retailers tijdens de uitlevering van de eerste stralingproof Garcia jeans voorzien van een pakket met etalage- en instore presentatiemateriaal. Zo krijgt het winkelpersoneel binnenstebuiten-broeken, waarbij de speciale zakken goed zichtbaar zijn.  

 

Garcia RADYGO-insideout

Een Garcia jeans nieuwe stijl met ®️Radygo Smart Pocket.