TOP

Gant viert jubileum, omzet detailhandel hoger en Recycle Roadshow wil 10.000 spijkerbroeken inzamelen

Het vijftigjarige jubileum van Gant wordt gevierd met de remake van een klassieker, Recycle Roadshow wil 10.000 spijkerbroeken inzamelen in Amsterdam en de omzet van de detailhandel was vorig jaar hoger dankzij online shoppen. Dit en meer in de nieuwsbrief van 30 april 2021.

Gant viert jubileum met capsulecollectie

Bijna vijftig jaar geleden lanceerde modemerk Gant hun kenmerkende rugbyshirt. Deze zogenaamde Heavy Rugger komt een halve eeuw later, ter ere van het vijftigjarig bestaan, terug in een ge-updatete versie. Gants Remake Heavy Rugger is een beperkte tijd online en verkrijgbaar in geselecteerde winkels . Christopher Bastin, creative director bij Gant: “Gant is een van de eerste modemerken die het rugbyshirt van het veld haalde en het omtoverde tot een ware mode must-have. Toen Gant in de begin jaren zeventig voor het eerst met hun Rugger-lijn kwam, werd dat zo’n succes dat het shirt binnen een paar jaar ongeveer 30 tot 40% van de totale productie van het merk uitmaakte. Het is ontzettend bijzonder dat bijna vijftig jaar later de Heavy Rugger nog een keer een transformatie heeft ondergaan en dat daarbij gebruikgemaakt is van overgebleven stoffen van de vorige generaties van deze geliefde klassieker.’ De capsulecollectie bestaat uit drie ge-upcyclede versies van het klassieke rugbyshirt-silhouet en een ge-upcyclede variant als jurk. De limited-editionlijn is gemaakt van overgebleven stoffen van eerdere collecties en laat zich kenmerken door felle kleuren en strepen.

Recycle Roadshow wil 10.000 spijkerbroeken inzamelen

Textielinzamelaar Sympany en Nederlands kledingmerk Blue Loop Originals roepen Amsterdammers op om in mei en juni van dit jaar hun oude spijkerbroeken in te leveren. Onder de naam Recycle Roadshow willen zij 10.000 versleten spijkerbroeken inzamelen in zestig dagen. Deze spijkerbroeken worden verwerkt tot de Recycle Roadshow sweater. Na eerdere edities in een Duitsland willen Sympany en Blue Loop Originals Amsterdammers bewust maken van textielrecycling. Samen zorgen ze voor inleverpunten in de hoofdstad. “Ik roep alle Amsterdammers op om in hun kledingkast te kijken. Iedereen heeft minstens één oude jeans liggen. Lever deze blauwe vriend in en wij geven ‘m een tweede leven,” aldus Ron van de Wiel, oprichter van Blue Loop Originals. De spijkerbroeken kunnen worden ingeleverd bij de speciale jeanscontainers aan de Jodenbreestraat en het Haarlemmerplein en bij deelnemende winkels. De sweater ligt vanaf september 2021 in de winkel.

Omzet detailhandel hoger dankzij online shoppen

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt dat door het vele online shoppen, de omzet van de detailhandel in maart van dit jaar hoger uitviel dan een jaar geleden. De online omzet steeg met 68,3 procent. De grootste groei boekten winkels die zowel op online als fysiek zijn te vinden: deze zagen een toename van 91,4 procent. Pure webwinkels zetten 50,5 procent meer om. In maart 2020 werden de coronamaatregelen voor het eerst afgekondigd, waarop niet-essentiële winkels de deuren moesten sluiten. De totale omzet viel in maart 2021 dan ook 5,9 procent hoger uit dan in maart 2020. De non-foodsector de verkopen in maart 2021 met één procent toenemen. Vooral schoenen- en kledingzaken deden het beter, maar daar staan enorme verliezen in 2020 tegenover. De actuele groei maakt het verlies in maart 2020 dan ook niet goed.

Filling Pieces opent flagshipstore in Amsterdam

Sneaker- en modemerk Filling Pieces opent vandaag een flagshipstore aan de Amsterdamse Spuistraat 168. De flagshipstore wordt ook een ontmoetingsplek voor de Filling Pieces-community en een locatie voor evenementen zoals workshops en paneldiscussies, zo vertelt oprichter en ontwerper Guillaume Philibert Chin aan FashionUnited. De winkelopening markeert de tiende verjaardag van het merk. Filling Pieces had al zo’n vijftig andere verkooppunten in Nederland, waarvan een eigen satellite store in de Amsterdamse Negen Straatjes. Chin: “In de afgelopen 10 jaar hebben wij de mode-industrie op veel verschillende vlakken zien ontwikkelen, lokaal en internationaal. Een van de grootste veranderingen is de groei van online en direct-to-consumer. Het belang van dichtbij je community en klanten staan wordt steeds belangrijker. Ons model was vanaf het begin vooral gebouwd op wholesale, dus selectieve verkoop aan winkels die bij ons merk pasten. Maar het consumentengedrag is veranderd en ons merk is gegroeid. We kregen het gevoel dat we eigen retail moesten gaan opstarten om het merk op de juiste manier over te brengen naar onze community en klanten.”

Foto: Gant