TOP

Gabbiano: ‘We hebben voordeel gehad van de crisis’

Waar bedrijven met bosjes sneuvelen, blijft Gabbiano fier overeind staan. “We hebben juist voordeel gehad van de crisis”, laat salesmanager Mansur Aksu weten. Hij vertelt over de groei van het merk, een nieuwe koers en de toekomst.

Het merk werd in 2011 opgericht en nu – vijf jaar later – gaat het meer dan goed met Gabbiano. Salesmanager Mansur Aksu: “We zijn fors aan het groeien, dat is ook de reden dat we sinds kort verhuisd zijn. We zaten voorheen in het World Fashion Center en hebben nu een veel groter pand in Amsterdam, vlakbij Lijnden. Maandag 27 juni hebben we een groots openingsfeest van onze nieuwe showroom.”

Waardoor groeien jullie zo hard?

“Ik denk dat we een hele goede formule hebben, ook al zeg ik het zelf. We zijn een korte termijn leverancier: wat de klant nu nodig heeft, kunnen ze meteen krijgen. Bij de gerenommeerde merken kan dat niet, want daar moet je zes tot acht maanden van tevoren orderen. We zitten in een periode waar het economisch niet goed gaat in de branche, dus dan is het voor de klanten een uitkomst dat ze per direct handel kunnen krijgen. We hebben dan ook juist voordeel gehad van de crisis. Veel van onze klanten voororderen ieder jaar iets minder en wij springen in dat gat.”

“We merken echter nu we erg aan het groeien zijn, dat er ook een nadeel zit aan voorraad leveren. We zien dat voororder noodzakelijk is, want als de helft van onze klanten een item heel goed heeft verkocht, dan heeft de andere helft van de klanten het item nog geen eens gezien omdat het al uitverkocht is. Dat probleem is moeilijk in te schatten en kunnen we niet goed sturen. Nu moeten we redelijk vaak ‘nee’ verkopen. Het is belangrijk dat de klant ook zekerheid gaat krijgen.”

“Naast het risico dat je loopt als voorraadleverancier – en deze zal met de groei fors toenemen – willen we als merk ook een gestructureerde uistraling hebben in de winkels. Tot slot willen we ook groeien in het buitenland, wat niet mogelijk is met alleen voorraad.”

Gabbiano SS16 3Gabbiano SS16 4

Wat maakt het merk onderscheidend?

“We besteden veel aandacht aan details. We brengen de items die op dit moment in de mode zijn. Onze klant is op zoek naar vernieuwing en dat is waar de meeste merken het plank misslaan. Ze blijven vasthouden aan het oude. Zij voeren modellen die vorige seizoenen zijn geweest opnieuw in, maar dan met een ander kleurtje. Ze borduren erg voort op de vorige collectie. Bij ons is dat veel breder. We doen niet iedere keer hetzelfde. We hebben wel onze eigen stempel, maar we zijn daarbinnen redelijk breed. Dat betekent ook dat we in een breed scala van winkels liggen: van herenmodezaken tot jeanswinkels.”

In hoeveel winkels ligt Gabbiano zo ondertussen?

“Als je de herenlijn en boyslijn bij elkaar neemt, liggen we bij zo ongeveer 450 winkels. Enkele retailers komen maar één keer in het seizoen en sommigen zien we bijna iedere week. We zijn nog wel opzoek naar nieuwe winkels. Nederland is een klein land, maar er zijn veel retailers. We zijn een Nederlands merk en in onze thuismarkt willen we een goede voet aan de grond hebben. Het is alleen niet zo dat we op iedere hoek willen liggen.”

Wat verkoopt er goed?

“We zijn bij de klant voornamelijk bekend om de tops, maar we zijn de laatste tijd er hard mee bezig ook de jeans mee te laten bewegen. Bijna ieder merk begint ergens en breidt langzamerhand uit. Ik ken geen een merk dat meteen alles heeft en alles goed verkoopt. We hebben sinds 2014 een jongenscollectie erbij gekregen en zo gaan we langzamerhand uitbreiden.”

Gabbiano SS16Gabbiano SS16 2

Hoe zien jullie de toekomst?

“We willen dus binnenkort beginnen met voororder. Verder willen we de komende vijf jaar uitbreiden in Europa. Dat gaat spannend worden, want de formule die we nu hier hanteren, kunnen we niet één op één gebruiken voor andere markten. Iedere land heeft zo zijn eigen manier van zaken doen en de doelgroepen in deze landen hebben een eigen modeperceptie. Dat zijn we aan het onderzoeken. We hebben al redelijk veel vraag vanuit het buitenland, maar dat houden we nu nog even tegen want dat kan pijn gaan doen als je beloftes niet kan waarmaken.”