TOP

O’Neill gaat terug naar de basis [interview]

“De afgelopen jaren deden we dingen die niet bij ons merk paste”, vertelt Edwin Salfischberger, country manager Benelux van O’Neill. “Het beeld vertroebelde.” Het surf- en skimerk wil in de komende tijd daarom terug naar de basis van surf- en snowboardkleding, maar wel met een all year round-twist.

O’Neill betrad de laatste seizoenen steeds meer de modewereld, in plaats van zich bezig te houden met de surf- en snowboardkleding waar het merk bekend mee is geworden. Tijd om weer terug te gaan naar de basis, bedacht het team zich. “In het afgelopen jaar is er wel het een en ander gebeurd”, legt Edwin Sallfischberger aan Textilia uit. “De collecties waren te veel versnipperd en we deden dingen die niet bij ons merk paste.” Het merk gaat daarom weer terug naar de kern: de ‘California good vibe’.

“In Nederland zijn we heel goed vertegenwoordigd in de sportmarkt. Daar ligt onze basis dus daar moeten we ook op verder gaan bouwen. Als we daar trouw aan blijven, dan gaat de ondernemer en de consument ons ook weer snappen. De verandering was vorige collectie al te zien en je merkt dat de retailer het meteen oppakt. Dat resulteerde in een stijgende orderintake.”

ONeill SS17 3ONeill SS17 4

Zes maanden relevant

Maar om volledig terug te gaan naar de basis van alleen surf- en skikleding, is net iets te veel van het goede. “Je bent dan verkooptechnisch maar zes maanden relevant: drie maanden in de zomer en drie maanden in de winter. In het huidige klimaat kan dat gewoon niet. Om het goed gevuld te houden, heb je producten nodig die het verhaal compleet maken.”

Naast terug gaan naar surf- en skikleding, wil O’Neill daarom ook een all year round-brand worden waarbij de kleding twaalf maanden lang relevant is, zowel voor de retailer als de consument. “De kern is dat we vanuit beach en ski gaan werken en van daaruit verwante producten maken zoals een goede sweat of een mooie jas.” Daarnaast gaat er zowel voor de zomer als winter met drie uitleverfases gewerkt worden.

ONeill SS17 2ONeill SS17 5

Noos-programma

Ook gaat O’Neill vanaf orderintake zomer 2017 beginnen met een noos-programma. Deze ‘never out of stock’-items zullen de komende drie jaar in voorraad zijn. “Dat zijn goed lopende items die klanten van ons gewend zijn en die vullen we in de seizoenen aan met andere items. Dat gaan we voor heren en kinderen doen.” Deze items zullen ook uit voorraad leverbaar zijn.

O’Neill Blue

De duurzame lijn van O’Neill – O’Neill Blue in samenwerking met Bionic Yarn waarbij van PET-flessen uit de zee garen wordt gemaakt – wordt ook nog verder uitgezet. Waar het eerst alleen mannenmode was, is er nu ook een vrouwenlijn van O’Neill Blue. “We weten allemaal dat de mode-industrie niet de schoonste industrie op de wereld is, dus als we kunnen bijdragen aan een beter milieu, doen we dat ook. Het past daarnaast ook heel goed bij het merk, want de flessen komen van de stranden.”

ONeill SS17 6ONeill SS17 7

65 jaar

Volgend jaar bestaat O’Neill alweer 65 jaar. “Maar we gaan nog niet met pensioen, hoor.” Om dat te vieren zullen er verschillende acties worden gehouden, maar wat die precies inhouden zal later bekend worden. Wel is er voor de zomercollectie 2017 een heritage T-Shirt gemaakt waarbij gebruik is gemaakt van prints die de afgelopen jaren zijn gebruikt. “Voor ons vertelt het ook veel over de geschiedenis van het merk.”

ONeill SS17 8
Heritage T-Shirt