TOP

Fysieke winkel minder populair, duurzaamheidsprijs voor Mud Jeans, PostNL groeit door online bestellingen

De nieuwe lockdowns in verschillende landen zijn een financiële klap voor Primark. Fysieke winkels zijn minder populair en Mud Jeans wint een duurzaamheidsprijs. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 2 november.

Fysieke winkel minder populair

Mede door de coronamaatregelen winkelen steeds meer consumenten online. Vooral als het gaat om elektronica, sport, schoenen en mode. Dat gaat ten koste van de fysieke winkel, ziet ABN Amro in een onderzoek dat onderzoeksbureau Q&A voor ze uitvoerde. Had vijf jaar geleden 10 procent van de consumenten een voorkeur voor het online kanaal, inmiddels is dat 21 procent in 2020, zo schrijft De Ondernemer. Ook zegt 28 procent in de toekomst minder vaak naar een fysieke winkel te gaan, terwijl dit in 2018 nog 21 procent was. Consumenten shoppen nog steeds vooral online vanwege de snelheid, het gemak en de prijs. De fysieke winkel krijgt de voorkeur als zij producten willen uitproberen of advies nodig hebben. Een trendbreuk met voorgaande jaren is dat 40 procent zegt gemak en efficiency in een fysieke winkel meer te waarderen dan beleving (34 procent).

Groei online bestellingen speelt PostNL in de kaart

De coronacrisis legt PostNL geen windeieren. Het bedrijf heeft in het derde kwartaal 16,8 procent meer pakketjes bezorgd vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt het bedrijf op zijn website. Daardoor is er ook meer omzet gehaald in het afgelopen kwartaal: 742 miljoen euro op jaarbasis, waarvan 490 miljoen euro afkomstig was van de pakketdivisie. Vorig jaar sloot het bedijf het derde kwartaal af met een plus van 636 miljoen euro, waarvan 401 miljoen euro afkomstig van de pakketbezorging. PostNL verwacht tijdens de feestdagen tot 70 procent meer pakketten te gaan bezorgen. Het bedrijf meldt vooral meer pakketjes van kleine en middelgrote webwinkels te hebben bezorgd. Al met al steeg de omzet in het afgelopen kwartaal met 11 procent, mede dankzij de samenvoeging met Sandd. Topvrouw Herna Verhagen zegt dat het bedrijf eind dit jaar weer dividend gaat uitkeren. Dat is eerder dan verwacht.

Nieuwe lockdowns financiële klap voor Primark

De lockdowns waarbij niet-essentiële winkels meten sluiten kost volgens Associated British Foods, de eigenaar van kledingretailer Primark, naar schatting 375 miljoen pond. Dat komt neer op iets meer dan 416 miljoen euro. Dat meldt persbureau Reuters. Vandaag 2 november zijn alle Primark-winkels in Ierland, Frankrijk, België, Wales, Catalonië in Spanje en Slovenië tijdelijk gesloten. Dat komt neer op 19 procent van de totale winkelruimte. Met ingang van donderdag gaan ook niet-essentiële winkels in Engeland op slot voor een maand, van 5 november tot 2 december 2020. Dat betekent voor Primark dat dan 57 procent van de totale verkoopruimte tijdelijk gesloten is.

8,5 Procent krimp economie in tweede kwartaal

De Nederlandse economie kromp in het tweede kwartaal van dit jaar met 8,5 procent, een historisch dieptepunt. Dat blijkt uit een raming van ABN Amro. Dat meldt onder meer BNR. De bank verwacht dat onze economie 5,6 procent krimpt als gevolg van de coronapandemie. Eerder ging de bank nog uit van een krimp van 5,2 procent. De bank verwacht een herstel in 2021 van 2,1 procent. Jan Paul van de Kerke, econoom bij ABN Amro zal de tweede golf is voor sommige bedrijven heel zwaar zijn. “Het zal een moeilijke tijd worden. Aan de andere kant hebben veel bedrijven zich aangepast aan de nieuwe situatie.”

Duurzaamheidsprijs voor Mud Jeans

Het Nederlandse, circulaire denimmerk Mud Jeans is verkozen tot ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year 2020-2021, zo meldt het in een persbericht. Hiermee lieten zij Fairphone en Zeeman achter zich. Henk Hofstede, sectorbankier Retail ABN AMRO (midden op de foto) en jurylid legt uit: “Mud Jeans zet zich als B Corp al jaren in om mooie en duurzame producten te maken en is intrinsiek gemotiveerd om de jeansketen van binnenuit te verduurzamen. Een voorbeeld voor andere retailers en wat mij betreft een terechte winnaar.” Oprichter en eigenaar Bert van Son (rechts op de foto): ‘’Ik ben er enorm trots op dat we na negen jaar onconventioneel ondernemen de voorkeur krijgen boven deze twee sterke concurrenten.” Mud Jeans heeft ook de positie verbeterd door 124,7 punten te halen in het B Corp assesment. Hiermee scoort het circulaire jeansmerk aanzienlijk hoger dan in 2017 (88,7). B Corp zorgt ervoor dat bedrijven naast het maken van winst ook bezig zijn met het maken van een positieve impact op het milieu en de maatschappij. Eerder deze week ondertekende Mud Jeans als een van de dertig initiatiefnemers de Denim Deal voor het gebruik van gerecycled katoen.