TOP

About You stapt in tweedehands kleding, Thuiswinkel lanceert internationaal keurmerk en groen licht voor herstructurering Esprit

About You stapt in tweedehands kleding, Thuiswinkel.org lanceert een internationaal keurmerk en de detailhandel zet 9,2 procent meer om. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 3 november.

About You stapt nu ook in tweedehands kleding

About You heeft stilletjes de tweedehandsmodemarkt betreden. De online modewinkel werkt samen met de Hamburgse tweedehands online shop Vite en Vogue , die ongeveer 30.000 producten aanbiedt op Aboutyou.de. Maar het aanbod is nogal verborgen, schrijft Textilwirtschaft. Onder het kopje ‘second love’ biedt de etailer momenteel ruim 28.000 artikelen aan van merken als Missoni, Essentiel Antwerp, Jimmy Choo, Isabel Marant, Burberry, Ralph Lauren en Tommy Hilfiger. Zalando deed iets soortgelijks medio eind augusrtus dit jaar toen het in tweedehands kleding stapte met Zircle, een vintagewinkel voor vrouwenmode in Berlijn. De winkel bevindt zich in het Alexa Shopping Center. Eerder lanceerde de modegigant ook al Zalando Wardrobe, een app waarmee klanten afgedankte kleding kunnen (ver)kopen.

Weer nieuwe namen voor de Style Outlets

In aanloop naar de opening op 26 november kondigt Amsterdam The Style Outlets nieuwe namen aan van merken die zich in het outletcentrum vestigen. Nu presenteren ze Le Creuset, Marc O’Polo, Wellensteyn, Mephisto en Sissy-Boy; onlangs werd bekend gemaakt dat ook Dstrezzed, Karl Lagerfeld, The Kooples, Guess, Adidas, Nike, New Balance en Geox er een eigen winkel openen. De outlet is gevestigd op het terrein van de voormalige suikerfabriek in Halfweg en telt 100 winkels op negentienduizend vierkante meter. De panden zijn geïnspireerd door de oude fabrieksgebouwen die op het terrein van de voormalige suikerfabriek stonden. Het project is ontwikkeld van de Spaanse ontwikkelaar Neinver.

Esprit krijgt groen licht voor herstructurering

Esprit heeft een belangrijke stap gezet in de herstructurering van het bedrijf: de insolventieplannen voor de zes Duitse dochterondernemingen zijn eind oktober goedgekeurd tijdens de crediteurenvergaderingen en bevestigd door de rechtbank van Düsseldorf. Dat meldt Fashionnetwork. Volgens ceo Anders Kristiansen verkeert Esprit nu in een ‘zeer goede positie en is klaar voor de toekomst’. “De eerste successen van onze slankere en efficiëntere organisatie zijn veelbelovend”, vervolgt Kristiansen.  In het boekjaar 2019/20 had Esprit de grootste min ooit. In totaal daalde de niet-gecontroleerde groepsomzet met 23,65 procent en ongeveer 440 miljoen euro).

Detailhandel zet 9,2 procent meer om in derde kwartaal

De omzet van de detailhandel was in het derde kwartaal 9,2 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat meldt het CBS. Dat is de sterkste toename sinds het begin van de CBS-metingen in 2005. De internetverkopen stegen met bijna 40 procent vergeleken met een jaar eerder, minder sterk dan in het tweede kwartaal (55 procent). Volgens het CBS zijn de hogere verkopen een gevolg van de coronacrisis. De grootste omzetgroei werd in het derde kwartaal behaald door de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+18,7 procent) en de winkels in meubels en woninginrichting (+17,2 procent). De omzetten van de kledingwinkels (-3,4 procent) en de winkels in schoenen en lederwaren (-4,9 procent) krompen ten opzichte van een jaar eerder, maar lang niet zo sterk als in het tweede kwartaal van 2020.

Thuiswinkel.org lanceert internationaal keurmerk

Thuiswinkel.org heeft een nieuw internationaal keurmerk gelanceerd: Shopping Secure, zo meldt de organisatie in een persbericht. Daarmee kunnen webwinkels ook over de grens juridische zekerheid bieden aan klanten. Hiervoor moeten ze zich laten certificeren op basis van relevante Europese wetgeving, waarvoor een Europese juridische toetsing moeten doorlopen. “Steeds meer Nederlandse online retailers breiden hun business over de grens uit”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Hierbij krijgen zij te maken met extra uitdagingen, aangezien de afstand met de koper groter is, er een andere taal wordt gesproken en er andere wetten en regels gelden. Webwinkels die cross-border gaan, hebben dus behoefte aan meer internationale zekerheid. Daarom hebben wij speciaal voor deze bedrijven en de buitenlandse consumenten en zakelijke klanten dit internationale keurmerk ontwikkeld.”