TOP

Forse toename gewapende winkelovervallen, ‘crisissfeer V&D aan basis ondergang’, Tom Tailor bereikt overeenkomst over financiering


Het aantal gewapende winkelovervallen is fors toegenomen, meldt Detailhandel Nederland, en de val van V&D is mede veroorzaakt door de crisissfeer in het bedrijf. Verder: de Tom Tailor Group heeft een overeenkomst bereikt over een langetermijnfinanciering. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 10 oktober.

‘Crisissfeer aan basis van ondergang V&D’

De val de warenhuisketen V&D is mede veroorzaakt door de slechte verhouding tussen de ondernemingsraad en directie. Dat stelt Bart Karis, voormalig topman van Zeeman en Ikea en eerder werkzaam bij V&D, schrijft Retailtrends. Karis vertelt dat het altijd ging over geld. “Altijd, en altijd in crisissfeer.” Het personeel was volgens hem deskundig en zeer loyaal aan de warenhuisketen. Karis zegt zich lang te hebben afgevraagd hoe die twee dingen hebben kunnen samengaan. “Het waren de barsten in het fundament die de keten uiteindelijk deden omvallen.” Een sfeer van botheid, boosheid en onrust in het management heeft er uiteindelijk toe geleid dat Karis wegging bij V&D en bij Ikea aan  de slag ging.

V&D ging eind 2015 failliet na een hoop gedoe met gedwongen loonoffers voor het personeel, verlaging van winkelhuren en ontslagen. Een akkoord met de vakbonden en verhuurders, een nieuwe distribiteur en een kapitaalinjectie zorgden even voor een positieve wending. Het warme weer in november en december en de tegenvallende verkoop van de wintercollectie gaf de warenhuisketen naar eigen zeggen de nekslag. De Amerikaanse eigenaar, Sun Capital, wilde niet nog meer geld te investeren in V&D.

Forse toename aantal gewapende winkelovervallen

Het aantal gewapende overvallen op winkels is in de eerste acht maanden van dit jaar gestegen naar 186. Day is een toename van 8 procent. Dat meldt De Telegraaf op basis van cijfers van Detailhandel Nederland. De laatste jaren waren er juist minder gewapende winkelovervallen; in heel 2011 waren het er 712, in 2017 waren het er 262.

De stijging is vooral zichtbaar in de grote steden. In Eindhoven steeg het aantal van 22 naar 30, in Amsterdam van 133 naar 137 en in Den Haag van 22 naar 26. Alleen in Rotterdam daalde het aantal winkelovervallen, van 96 naar 81.

Detailhandel Nederland maakt zich grote zorgen over deze forse toename. Temeer omdat de ‘donkere dagen’ nog moeten komen. “Dat is de periode oktober tot en met december waarin we te maken krijgen met de meeste misdrijven”, zegt adjunct-directeur Bert van Steeg van Detailhandel Nederland.

Tom Tailor Group bereikt overeenkomst over financiering

De noodlijdende Duitse modeketen Tom Tailor is een nieuwe financieringsstructuur overeengekomen met de banken en de Chinese meerderheidsaandeelhouder Fosun. Dat meldt het modeconcern in een persbericht. Er is een bedrag van 365 miljoen euro mee gemoeid. De overeenkomst loopt tot eind september 2022. Het gaat om een langetermijnfinanciering waarmee de Tom Tailor Group kan werken aan groei.

Tegelijkertijd corrigeerde de modeketen de voorlopige cijfers voor het boekjaar 2018, omdat het bedrijf een lager definitief bedrijfsresultaat verwacht, namelijk 64 miljoen euro in plaats van 70,6 miljoen euro. Het bedrijfsverlies van de dochteronderneming Bonita zal naar verwachting oplopen van 24,6 naar 38,2 miljoen euro. Tom Tailor heeft geprobeerd Bonita te verkopen, maar dat ging op het laatste moment niet door. Ondertussen werd deze week ook bekend dat het Duitse concern op zoek gaat naar een nieuwe leiding; de raad van commissarissen voert gesprekken met CEO Heiko Schäfer en CFO Thomas Dressendörfer over een mogelijk voortijdig vertrek.

Outletmerk H&M focust op online

Afound, de outletformule die de H&M Goup in 2018 lanceerde, gaat zich focussen op online, meldt Twinkle. De online marktplaats wordt belangrijker, de fysieke winkels minder. Die verandering van koers is ingegeven door klantinzicht. H&M ziet dat het concept van een fysieke marktplaats waarbij er marktkramen in een winkel staan, minder in trek is dan de online marktplaats. Bij Afound worden H&M-producten verkocht en ook artikelen van merken andere merken, zoals Adidas, Björn Borg en French Connection. De nieuwe Afound-ceo, Joanna Hummel, kijkt zegt dat er in de uitrol naar andere landen per land wordt bekeken of er naast de webshop ook fysieke winkels worden geopend. Nederland is later dit jaar aan de beurt, een datum is nog niet bekend gemaakt.

Hutspot komt met eigen winterjassencollectie

De Nederlandse retailformule voor creatieve en startende ondernemers Hutspot, brengt een eigen collectie winterjassen op de markt. Dit sluit aan op de eigen interieur- en kledinglijn die het merk lanceerde in 2018. De jassen die Hutspot vanaf vandaag verkoopt zijn een unisex puffer, een parka voor heren en één voor dames (zie foto’s aan het eind van dit bericht).

In mei 2012 is Hutspot als pop-up store gestart door Pieter Jongens, Nick van Aalst en Reinier Bernaert met als idee een offline retaillocatie te bieden aan startende merken, kunstenaars en creatieve ondernemers. De formule heeft inmiddels zeven winkels: drie in Amsterdam en één in de steden Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Breda.

DSC_8576-bewerkt-2

DSC_8700-bewerkt-3

DSC_9048-bewerkt-2