TOP

Fors omzetverlies schoenenbranche, Céline Dion lanceert uniseks label en personeelstekort outlet Roermond

De schoenenbranche heeft het in september hard te verduren gehad, er werd ruim 12 procent minder omgezet ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Verder: Céline Dion lanceert een genderneutraal kinderlabel en Designer Outlet Roermond kampt met een personeelstekort. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 13 november.

CBS: fors omzetverlies schoenenbranche in september 2018

De schoenenbranche heeft het, in vergelijking met vorig jaar, hard te verduren gehad in september 2018. Er werd 12,2 procent minder omgezet ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, zo meldt het CBS. De gehele detailhandel zette in september 2018 1,7 procent meer om dan dezelfde periode vorig jaar. De kledingbranche kreeg ook een klap, maar wel minder hard dan de schoenen- en lederwarenindustrie; daar werd 3,1 procent minder omgezet.

De omzetstijging van de gehele detailhandel is te danken aan de plus in de foodsector, doe-het-zelfwinkels, keuken- en vloerenspecialisten en interieurwinkels.

Vorige maand

Vorige maand waren de cijfers minder teleurstellend; in augustus 2018 zette de schoenen- en lederwarenbranche ruim twee procent meer om dan dezelfde periode vorig jaar. De kledingindustrie mocht in die maand een plus noteren van 3,3 procent ten opzichte van vorig jaar.

Online omzet

De online omzet van de gehele detailhandel was in september 2018 bijna 13 procent hoger dan dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels (die alleen online verkopen) hebben bijna 10 procent meer omgezet.

Faillissementen

Het CBS bracht gisteren ook cijfers naar buiten over het aantal faillissementen in de maand oktober 2018. Het aantal Nederlandse retailers dat failliet ging lag vorige maand op 42. In oktober 2017 werden er 25 faillissementen uitgesproken. Na de eerste tien maanden van 2018 staat de teller op 309 faillissementen in de detailhandel. In dezelfde 10 maanden vorig jaar waren dat er 306.

Webshopverkiezing Next Hippest Shop van start

Hippeshops gaat dit najaar weer op zoek naar de Next Hippest Shop van 2018. Vanaf 10 november tot en met 8 december kunnen bezoekers stemmen op de 40 genomineerde shops uit Nederland en België. De 25 shops met de meeste stemmen gaan door naar de finale en worden daar beoordeeld door een jury, zo is te lezen in een persbericht.

Hippeshops bestaat sinds 2010 en is een platform voor verschillende musthaves op het web. Op het blogplatform worden dagelijks webshops getipt. In 2018 werd de Hippeshops Goodiebox Deluxe gelanceerd, gevuld met unieke lifestyle-, fashion-, baby- en kinderproducten. Wanneer mensen stemmen, maken ze kans op zo’n box.

De winnaar van de Next Hippest shop 2018 gaat naar huis met een prijzenpakket. Daarin zitten trainingen, tools en een persbericht waarmee de winnende webshop zich online beter kan profileren.

Designer Outlet Roermond kampt met personeelstekort

Designer Outlet Roermond gaat de komende jaren nog veel groter worden als het aan de directeur Rudolf van Gompel ligt. Enige probleem? Hij komt niet aan personeel, zo schrijft het Financieele Dagblad. Momenteel komen er 7,5 miljoen bezoekers per jaar, binnen drie jaar verwacht hij dat dat er tien miljoen worden.

In het outletcentrum werkt momenteel tussen de 3500 en 3700 man personeel, en er staan nog 371 vacatures open. Van Gompel tegen het Financieele Dagblad: “Om tien miljoen bezoekers goed te bedienden, moeten we 1200 medewerkers meer hebben. Roermond heeft maar 54.000 inwoners. Ons probleem wordt niet kleiner.” Een van de plannen om meer personeel te trekken is een crèche: “Zodat moeders die nu nog thuis zitten, hier aan de slag kunnen”, aldus Van Gompel.

Voor de komende jaren staan er meer dingen op de wensenlijst van de directeur. Merken als Chanel en Louis Vuitton, een VIP-Lounge, betaalbare valetparking en meer grote evenementen.

FashionPower ontvangt belangrijk eco-label

Afgelopen zomer heeft FashionPower als eerste bedrijf in de Benelux het prestigieuze Standard 100 by Oeko-Tex certificaat gebaseerd op Appendix 6 behaald. Nog geen enkel ander bedrijf in de Benelux ontving eerder dit certificaat. Binnen Europa zijn er op dit moment acht andere bedrijven met het eco-label. Het certificaat komt als fysiek label op de verpakking van de kleding.

De Standard 100 is een eco-label voor textielmateriaal, dat vrij is van schadelijke stoffen. Het Oeko-Texsysteem garandeert dat het geteste en gecertificeerde textiel vrij is van schadelijke stoffen die een risico vormen voor de gezondheid van de mens. Om het certificaat te ontvangen, zijn alle fabrieken waar FashionPower mee samenwerkt geaudit en zijn gebruikte stoffen en accessoires in het laboratorium getest.

Céline Dion lanceert genderneutrale kinderkledinglijn (foto)

Zangeres Céline Dion heeft samen met kinderlabel Nununu een nieuw kindermerk opgericht onder de naam Celinununu. De collectie wil breken met stereotypen en kinderen de vrijheid geven om te worden wie ze willen zijn, zo is te lezen in een persbericht.

Met het nieuwe label willen Celine Dion en Nununu kinderen bevrijden van de traditioneel voorgeschreven rollen voor jongens en meisjes en een collectie ontwikkelen die hen de vrijheid geeft om aan te trekken wat ze willen, zonder dat er een geslacht aan het kledingstuk hangt.

De eerste collectie omvat 70 kledingstukken voor kinderen van nul tot veertien jaar. De collectie is uniseks en heeft een minimalistisch kleurenpalet.