TOP

FNG wil 100 miljoen euro ophalen, FNV laakt beoordelingssysteem Bijenkorf en robots bij Zara

Het modebedrijf FNG, bekend van merken als CKS, Claudia Sträter en Fred & Ginger, wil 100 miljoen euro ophalen via de uitgifte van obligaties. Verder: vakbond FNV vindt het nieuwe beoordelingssysteem zijn doel voorbij schieten, Zara gaat robots inzetten in een aantal winkels, en GS1 gaat van start met databank voor meer dan een miljard producten. Dat en meer in net nieuwsoverzicht van 13 maart.

Moederbedrijf Miss Etam en Claudia Sträter wil 100 miljoen euro aan kapitaal ophalen

Het modebedrijf FNG, bekend van merken als CKS, Claudia Sträter en Fred & Ginger, wil 100 miljoen euro ophalen via de uitgifte van obligaties. Met dat geld wil FNG een andere obligatie van 25 miljoen euro vervroegd terugbetalen. Verder kan de modegroep het kapitaal gebruiken om onder meer de Brantano-winkels verder te moderniseren en uit te breiden. 

Brantano wil in twee jaar tijd ruim 50 nieuwe winkels openen, waarvan 40 multimerkenwinkels en 10 winkels waar zowel kleding als schoenen zal verkocht worden. Voor die expansie heeft FNG recent nog 240 miljoen euro aan bankleningen binnengehaald, aldus Het Laatste Nieuws

FNV uit kritiek op beoordelingsysteem Bijenkorf

Vakbond FNV vindt het nieuwe beoordelingssysteem zijn doel voorbij schieten. Dat meldt de vakbond na het houden van en enquête onder het personeel. Veel medewerkers hebben kritiek op dit systeem, omdat het volstrekt willekeurig is. Het systeem werk zo: verkopers vragen na afloop van een aankoop of de klant op de website van de Bijenkorf een cijfer willen geven. Een medewerker zegt: ‘Maar ik heb geen tijd om altijd tienen te scoren. Het is vaak veel te druk in de winkel. Maar doordat ik dus hard werk, krijg ik een lagere rating’, zei een verkoopster. 

De managers van het bedrijf willen het systeem echter zwaarder doen gelden, door in plaats van een algemene loonsverhoging, alleen de medewerkers met een een 9 of een 10 een extraatje te geven.

Robots in de winkel bij Zara

Zara gaat robots inzetten in een aantal winkels. Het gaat om winkels met ‘click & collect’. De klant kan een code scannen, waarna een robot de bestelling gaat ophalen. Zara doet dit om het groeiende aantal online orders sneller te kunnen verwerken. De test loopt nu bij twee winkels, in A Coruña, in Spanje, en in de Britse hoofdstad Londen.

CBS: Laagste aantal faillissementen van deze eeuw

Het aantal failliet verklaarde bedrijven is gedaald. In februari 2018 zijn er 48 bedrijven minder failliet verklaard dan in januari, meldt het CBS. Dit is het laagste aantal in een maand uitgesproken faillissementen sinds 2001. De meeste faillissementen in februari zijn uitgesproken in de handel.

De terugkeer van Mexx: wat zijn de plannen van het modemerk?

Mexx is terug. Het Nederlandse merk heeft de plannen voor 2018 en daarna ontvouwd. Nieuwe collecties voor de wholesale, flagshipstores in Paris, Antwerpen, Amsterdam en Berlijn, een franchisenetwerk, een shop-in-shop-concept en uiteraard: focus op online, met een eigen platfom en verkoop via Amazon en Otto.

GS1 gaat van start met databank voor meer dan een miljard producten 

GS1 start een nieuw initiatief: de GS1 Cloud. Directeur Pieter Maarleveld maakte dit voor Nederland bekend op 8 maart tijdens het GS1 Congres in Barneveld. De databank is vanaf juli dit jaar operationeel en zal op termijn de grootste productdatabase van de wereld worden met meer dan een miljard producten.

Otrium en Rico Moda winnen prijs bij Shopping Awards XS 2018

Op 8 maart zijn de eerste winnaars van de Shopping Awards 2018 bekendgemaakt. Online mode-outlet Otrium en mannenmodewebshop Rico Moda gingen er met een prijs vandoor.

‘Vaak werk ik ’s nachts aan mijn kledinglijn’

In NRC een interview met Youssra Benaya. Naast haar fulltime baan bij een pr-bureau runt Benaya (28) haar eigen kledingmerk. „Bij mij is het de hele dag spitsuur. Ik vind dat heel fijn, het geeft me het gevoel dat ik lekker bezig ben, dat ik mijn dag goed besteed.”