TOP

FNG koopt ‘Zweedse Zalando’, Primark ziet omzet stijgen en detailhandel groeit (vooral online)


FNG (Claudia Sträter, Steps) betreedt de Scandinavische markt met de overname van modegroep Ellos. Verder: Primark ziet de omzet ondanks het wisselvallige weer stijgen, Desigual lanceert een opvallende nieuwe campagne en huisstijl en de non-food detailhandel groeit, , al wordt er vooral online geplust. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 5 juli.

Moederbedrijf Claudia Sträter lijft ‘Scandinavische Zalando’ in

FNG was tot nu toe alleen actief in de Benelux, maar daar komt verandering in. De Tijd schrijft dat het moederbedrijf van onder andere Brantano, Claudia Sträter en Steps het Zweedse mode- en interieurbedrijf Ellos heeft gekocht. Ellos is online marktleider op het gebied van mode en wonen in Scandinavië. Volgens de Tijd is het bedrijf ongeveer even groot als Zalando. FNG telde 229 miljoen euro voor de groep neer. “Dit is de grootste overname sinds we Brantano in 2016 inlijfden”, zegt FNG-eigenaar Dieter Penninckx tegen De Tijd. “Ons doel van 1 miljard euro omzet komt dichterbij.”

Primark ziet omzet ondanks wisselvallige weer stijgen

Primark heeft in de eerste negen maanden van het gebroken boekjaar een hogere omzet behaald, meldt de Telegraaf. De omzet steeg op jaarbasis met 4 procent, onder meer omdat de keten nieuwe winkels opende. Daar stond tegenover dat de verkopen in mei onder druk stonden vanwege het wisselvallige weer. In juni trok de verkoop weer aan. Het Britse moederbedrijf Associated British Foods rekent voor het gehele boekjaar op ‘goede winstgevende groei’ voor Primark.

Detailhandel groeit, e-commerce wint nog steeds terrein

De Nederlandse detailhandel profiteert ook in 2019 van een sterke binnenlandse economie. De omzetgroei loopt iets terug tot ruim 2,5 procent (in 2018 pluste de detailhandel nog met 3,3 procent en in 2017 met 3,8 procent). Dat meldt ING in de nieuwste sectorprognose. Die groei is net als in de voorgaande jaren vaak online te vinden. De internetverkoop heeft dankzij sterke internationale pure players een grote vlucht genomen, stelt ING. Dit ten koste van fysieke spelers. Het fysieke kanaal hergroepeert zich meer en meer vanuit grote steden en outlets, met daarbuiten een aantal succesvolle local heroes. Volgens ING zal de online groei op termijn afremmen, maar niet tot stilstand komen. De verwachting voor 2025 is dat het online kanaal in de modebranche 40 procent van de omzet pakt, en in de schoenenbranche de helft. Maar niet alleen pure webshops groeien, vooral ook (van oorsprong) fysieke winkels maken stappen met hun e-commerce activiteiten. Bij online retailers komt er na jarenlange focus op het marktaandeel nu meer nadruk te liggen op verbetering van het rendement, onder meer met pogingen om de retourstroom onder controle te krijgen.

ING Online raming

Desigual lanceert nieuwe campagne en huisstijl

Desigual mikt met de nieuwe ‘Forwards is boring’-campagne expliciet op Instagram-gebruikers. Het logo en de belettering van het Spaanse modemerk zijn gespiegeld, zodat alles perfect te lezen is op selfies. Desigual noemt het een reactie op de ‘grote visuele uniformiteit onder modemerken’. “Naast het presenteren van ons verrassende nieuwe imago willen we mensen met deze campagne uitnodigen om na te denken”, zegt marketingdirecteur Guillem Gallego tegen vaksite Campaign. “We willen dat mensen zich er een beetje ongemakkelijk bij voelen en uit hun comfortzone stappen. En dat is precies wat we hebben gedaan.”

‘Consument kan voortrekkersrol vervullen bij verduurzaming mode-industrie’

Nederlanders zijn bereid om moeite en geld te steken in het duurzamer achterlaten van de aarde, maar kijken daarbij ook naar het bedrijfsleven en de overheid voor hulp. Dat blijkt uit de tweede kwartaaleditie van de Monitor Duurzaamheid van ABN Amro. De ondervraagden geven aan met name op het gebied van voeding, kleding en recreatie als consument een voortrekkersrol te kunnen vervullen.

Consumenten zorgen er al volop voor dat kleding zo lang mogelijk gebruikt wordt en een tweede leven krijgt door de items te verkopen, ruilen of aan een goed doel weg te geven. Het kopen van duurzaam geproduceerde mode is minder populair, volgens ABN Amro waarschijnlijk omdat deze als duurder wordt ervaren. Ook het huren van kleding blijft achter. Slechts 4 procent van de respondenten doet dit. Bijna de helft van de Nederlanders staat positief tegenover het dragen van vintage of tweedehands kleding, een derde heeft hier al ervaring mee.

Verder vinden consumenten dat het bedrijfsleven zijn verantwoordelijkheid moet nemen en productieprocessen beter moet inrichten. Eerder berekende ABN Amro in samenwerking met het Impact Institute dat een spijkerbroek ongeveer 33 euro meer aan inkoop zou moeten kosten als de externe sociale kosten (€22,-) en milieukosten (€11,-) worden meegenomen in de prijs.

Foto: Xmate09/CC BY-SA 3.0