TOP

Jade Twelve lanceert nieuw concept


Het Nederlandse vrouwenmodemerk Jade Twelve lanceert vanaf de zomercollectie 2020 een nieuw concept, waarbij alles draait om het getal 12. “De collectie wordt smaller. Maar focus is juist goed: alleen datgene brengen wat écht bij het merk past.”

Jade Twelve werd in 2013 gelanceerd door agentuur Jos Bles Labels. In eerste instantie als broekenlabel, maar het was al snel een volwaardig vrouwenmodemerk. Na gesprekken met klanten en fabrikanten besloot het team achter Jade Twelve om de collectie iets kleiner en gespecialiseerder te maken, waardoor de marge omhoog kan. “We hebben veel klanten gevraagd naar hun behoeften en de marge was datgene waar bijna iedereen over begon”, vertelt Hilde Pol, directeur van Jos Bles Labels.

Wat verandert er precies in de collectie?

“Danie Bles, die Jade Twelve inkoopt voor haar concept Maison365, bracht ons op het idee om de twaalf uit de merknaam te gebruiken. Dat resulteert vanaf zomer 2020 in een collectie met twaalf favoriete items in zes productgroepen: dus 12 tops, 12 blouses, 12 jurken, 12 fashion items (zoals vesten en jasjes), 12 bottoms en 12 denim items. We brengen voortaan 72 in plaats van 120 stuks, dus de collectie is smaller en we moeten ons geconcentreerder gaan focussen. Maar focus is juist goed: alleen datgene brengen wat écht bij het merk past.”

Welke voordelen zijn er nog meer?

“Omdat we smaller gaan, kunnen we wel dieper gaan waardoor we meer marge kunnen aanbieden. Die gaat omhoog van 2.6 naar 3.0. We hebben veel van onze klanten voorafgaand aan de veranderingen gevraagd naar hun behoeften in deze uitdagende tijden in de retail. En de marge was datgene waar bijna iedereen over begon. Met een hoge marge kun je zoveel rechttrekken, zelfs na een wat minder goed seizoen.”

Jade Twelve ss20 (5) Jade Twelve ss20 (11)

Gaan de verkoopprijzen dan ook omhoog?

“Die zijn hetzelfde gebleven. De hogere marge komt echt uit de onderkant en niet uit de bovenkant in de vorm van een hogere verkoopprijs. Dat zou niet eerlijk zijn richting de consument. Door grotere aantallen per artikel kunnen we de winkelier een hogere marge bieden. Betaalbaarheid blijft een belangrijke pijler. Voor jurken liggen de verkoopprijzen nog steeds tussen €119,- en €199, sweaters rond €89,-, bloesjes €89,- tot €99,- en voor broeken van €109,- tot €129,-.”

Wordt het een itemcollectie?

“De 72 items worden verdeeld over drie thema’s per seizoen, dus alles is onderling met elkaar te combineren en er is nog steeds een compleet verhaal van te maken. We hangen de collectie in de showroom twee keer op: op thema en op categorie. Aan de winkelier de keuze. We werken nog steeds op voororder, maar dit concept laat het ook toe om tussendoor in het seizoen bijvoorbeeld een capsule met 12 wannahaves te presenteren. Of juist 12 basics die los van het seizoen staan.”

  Jade Twelve ss20 (10) Jade Twelve ss20 (16)

Wat is typisch Jade Twelve?

“Het heeft een eigen handschrift, vrouwelijk en modieus, maar niet over the top. Het is net even anders, bijvoorbeeld met een biesje, mooie print of een bijzondere stoffenmix. Niet té vrouwelijk, niet te stoer, maar wel altijd comfortabel, zodat je de hele dag in één outfit door kunt. We hebben altijd een leuk pak in de collectie, een goed vest en een mooie jeans. Jade Twelve heeft ook een echt Nederlandse pasvorm én een mooie kwaliteit. Zeker zeventig procent van de collectie is van natuurlijke materialen.”

Wil je het aantal verkooppunten uitbreiden?

“We kunnen nog wel groeien. We hebben nu 80 verkooppunten en dat aantal kan naar 140. We willen zeker door met onze bestaande klanten. Sommigen kunnen misschien het volume niet aan, maar dat geeft niet. De minimale afname met de marge van 3.0 is 100 stuks, maar kleine boetiekjes die 50 stuks kochten zijn nog net zo welkom. Alleen ziet het concept of het margeverhaal er dan wat anders uit, maar dat is voor dat type klant ook niet zo’n probleem verwacht ik. De eerste reactie van klanten op het nieuwe concept zijn in elk geval heel positief.”

Jade Twelve ss20 (2) Jade Twelve ss20 (7)