TOP

Verliezen de Berlijnse beurzen hun aantrekkingskracht?


Jarenlang waren de Berlijnse beurzen voor veel Nederlandse retailers en merken dé start van het nieuwe inkoopseizoen. Deze week reisden opvallend weinig bezoekers af. De Duitse beursstad lijkt steeds meer toe aan vernieuwing en de geruchtenstroom draait op volle toeren. “Het is een kip en het ei-verhaal. Blijft de ene partij weg, dan de ander ook.”

‘Waar zijn de Nederlanders’ vroegen exposerende Nederlandse merken en vertegenwoordigers van retailorganisaties zich regelmatig af tijdens de Berlijnse beursweek. “Waar zijn onze ondernemers nou?”, dacht ook Inge Kamst, accountmanager vrouwenmode bij retailservice-organisatie Euretco. “Normaal zien we altijd veel retailers, wat altijd gezellig is. Maar ook de Duitse ondernemers lieten het afweten, het was sowieso minder druk. Op dinsdagochtend was Panorama net na de opening nog redelijk bedrijvig, maar al na een paar uurtjes werd het rustiger. Ik denk dat het heel druk gaat worden op Modefabriek.” Collega Jan-Willem van der Loo, accountmanager mannenmode bij Euretco sprak een aantal Nederlandse ondernemers die, als het aanbod en de sfeer zo blijft, ‘nog eens goed nadenken over een volgend bezoek’. Raoul van Dun, eigenaar van modeketen Suitable: “Dit was in ieder geval de eerste keer dat ik niet in de rij hoefde te staan om binnen te komen.”  

 

Duurzame beurs

“Ik snap niet waarom retailers wegblijven”, zegt ook Edwin Belt, branchespecialist Fashion bij ondernemersorganisatie Inretail. “Ik hoor vaak: ‘ik vind het niet meer op beurzen’. Maar waar dan wel? In mijn opzicht is er geen betere manier om op zo’n toegankelijke manier geïnspireerd te raken. Juist in deze tijd is het ontzettend belangrijk om je te blijven onderscheiden. Dit bereik je onder andere door verder te kijken dan je vaste merken. Ik was overigens erg verrast door de duurzame beurs Neonyt. Het was er druk en het enthousiasme groot. Gaaf om te zien dat duurzaamheid zo sterk leeft en wordt opgepakt. Ik hoop dat we heel snel in Nederland een soortgelijk event krijgen.”

 

Vakantie

Barbara Viguurs van Salt & Pepper Fashion Agency – dat labels als Zenggi en Nathalie Vleeschouwer representeert – was zelf niet in Berlijn door afspraken in de showroom. Toch bereikten haar via de merken ook de geluiden over de teleurstellende bezoekersaantallen. “Ik weet dat de zomerbeurzen vaak onder druk staan, maar dit hebben we nog niet eerder meegemaakt”, vertelt Viguurs. “Je kan tegenwoordig veel meer trends en merken volgen via social media en internet en ik heb genoeg klanten die blij zijn met hun bestaande merkenpakket. Daarnaast nemen veel ondernemers en hun personeel vakantie, zo vlak voor de inkoopperiode.”

 

Duitse aangelegenheid

Op de stand van NZA New Zealand Auckland op Panorama, zagen ze via technische middelen juist een groei in Nederlandse bezoekers. Toch ziet ook het Nederlandse team dat Panorama niet druk oogt en hard op weg is een ‘Duitse aangelegenheid’ te worden, met voornamelijk bezoekers uit het thuisland. “Er zijn minder merken dan voorheen en minder bezoekers. Het is een kip en het ei-verhaal. Blijft de ene partij weg, dan de ander ook”, zegt salesdirector Wilberd van Doorn. 

 

De tekst wordt vervolgd na de foto. 

 

Panorama

Wat is de toekomst van Panorama en de overige Berlijnse beurzen? Vragen veel bezoekers en exposanten zich af.

 

Panorama

Panorama heeft vergeleken met een jaar geleden duidelijk ingeleverd aan beursmeters. 

Deze editie was het aanbod, dat enkele seizoenen geleden tot aan hal 9 (de Nova-hal) reikte, teruggebracht naar zes hallen. Hiervan waren er vierenhalf effectief gevuld met vrouwen-, en mannenmode en denim/streetwear. Het jeans- en streetwearconcept Nova is dit keer ‘Matchless’ genoemd. Garcia presenteerde er een nieuwe stand, dat een tegelijkertijd een voorschot is op de vernieuwde winkel in Maastricht en de shop-in-shopambities. Andere merken als Chasin’, Superdry, Pepe Jeans, Guess en Jack & Jones (verhuisd naar de mannenmodesectie), ontbraken dit keer. Wel was dit keer in hal 6, bij het food court, een vintagemarkt ingericht waar bezoekers items uit voorgaande decennia konden kopen. 

 

Niche

De entree was net als in januari gereserveerd voor Selvedge Run & Zeitgeist, het platform waar rond de zeventig ambachtelijke en karakteristieke jeansgerelateerde merken zich presenteerden. Lightning Bolt verruilde dit seizoen de beurs Seek voor dit event en merkte dat het aanbod – veelal dry denim, leer en ruige boots – wel erg niche was. Ook KnowledgeCotton Apparel koos voor Selvedge Run & Zeitgeist in plaats van Panorama’s eco-sectie Xoom, waar het vorige keer stond. Het merk pakte uit met een grote stand, waar het onder meer een technischer lijn presenteerde. Johan Andrén, communicatie & developmentmanager bij het merk toont zich gematigd positief: “Het is vrij rustig, maar we hebben niet te klagen over aanloop en aandacht.”  

 

Bread & Butter

De vrij getemperde beurzen en het soms teleurstellende aanbod bracht bij veel bezoekers en standhouders sentimentele gevoelens naar boven. Menigeen dacht deze week terug aan ‘de Bread & Butter’. De illustere jeansbeurs die plaatsvond tussen 2001 en 2015 – in achtereenvolgens Keulen, Berlijn, Barcelona en nog eens Berlijn – bood volgens velen de perfecte mix tussen business en pleasure. Groot is het contrast met de afgelopen beursweek, waar hier en daar aardig zaken werd gedaan, maar waar – afgezien van enkele afterparty’s – van reuring weinig sprake was.  

 

Geruchtenmolen

Berlijn lijkt als beursstad op een keerpunt te staan. De ooit zo coole trekpleister lijkt zijn aantrekkingskracht te verliezen en dit maakt dat de roep om verandering aanzwelt. De geruchtenmolen draait daarbij op volle toeren. Zo zouden Panorama en Premium in gesprek zijn over een mogelijke samenwerking. Premium moet op zoek naar een nieuwe locatie, omdat de huidige huisvesting, het Kühlhaus, een andere bestemming krijgt. Maar ook nieuwe mogelijke beurssteden – als het hippe Hamburg en Düsseldorf – worden genoemd. Wordt ongetwijfeld vervolgd. 

 

Selvedge Run

Selvedge Run & Zeitgeist