TOP

Fietshelm in beeld

De fietsbeurs van de Benelux 'Bike Motion' is in aantocht. Van 22 tot en met 24 oktober is het complete aanbod aan sportief fietsnieuws te bekijken in de Jaarbeurs in Utrecht. Naast de nieuwste fietscollecties zijn er genoeg fietsaccessoires te vinden. Sportcult richt zijn blik daarom op de fietshelm. Een irritant accessoire of noodzakelijk kwaad?

Met een helm de fiets op? Nederlanders moeten er niet aan denken. Naast het feit dat NL-fietsers zo’n helm niet fijn vinden zitten, het absoluut niet cool is om met zo’n hoofddeksel gezien te worden, is een ingestort kapsel voor de meeste dames en heren ondenkbaar. In Denemarken denken ze er echter heel anders over. Ook al is het dragen van een fietshelm hier niet wettelijk verplicht, toch stapt menig Deen (klein en groot) elke keer weer met een kleurige helm de fiets op. Veiligheid boven alles, lijkt hier het nationaal motto.

Helmdiscussie

TraumaNET AMC, het samenwerkingsverband van ziekenhuizen die traumazorg bieden in de regio ten oosten en noordoosten van Amsterdam, wil de discussie over fietshelmen in Nederland aanzwendelen. De illusie dat ze jongeren tussen de 15 en 19 jaar en volwassenen massaal aan de helm gaan hebben ze niet. Desondanks organiseerde ze afgelopen maandag 11 oktober een symposium ‘Fietshelm voor kinderen, hoofdletsel verminderen’. Want als kinderen en jongeren een helm op de fiets dragen dan kunnen een heleboel ongelukken voorkomen worden aldus J. Goslings, traumachirurg en medisch hoofd van TramaNET AMC.

Consequentie

Per jaar worden ongeveer 26.000 kinderen en jongeren op de spoedeisende hulp behandelt na een ongeluk met de fiets. In ongeveer een kwart van die gevallen is sprake van hoofdletsel. “Met name kinderen tussen de 10 en 14 jaar zijn kwetsbaar omdat ze nog niet zo lang deelnemen aan het verkeer en vaak nog onzeker zijn. Diverse studies in het buitenland hebben aangetoond dat het aantal ongelukken met 60 tot 88 procent kan worden teruggebracht als het dragen van helmen verplicht is”, aldus Goslings.

Draagplicht?

Ook kindertraumatoloog en kinderchirurg William Kramer van het Wilhelmina Kinderziekenhuis (UMC Utrecht) pleit voor een draagplicht van de fietshelm voor kinderen van de lagere en middelbare school. Volgens Kramer landen jonge kinderen bij een val vaak op het hoofd. Dit komt doordat jonge kinderen een relatief grote hoofd hebben, dat een kwart van het lichaamsgewicht inneemt. “Wie een fietshelm draagt, heeft bij een val 75 procent minder kans op een hoofdwond en een helm vermindert bij fietsers het risico op blijvend hersenletsel met 85 procent.”

Tegenstander

Een woordvoerder van de Fietserbond heeft aan NU.nl laten weten het idee “niet op voorhand te ondersteunen”. Volgens de zegsvrouw wordt er in het buitenland door zo’n verplichting minder gefietst en wordt bovendien de bescherming door een fietshelm volgens de zegsvrouw overschat. “Bij aanrijding met een auto die harder rijdt dan dertig kilometer per uur helpt hij niets.”

Helmactie

De Zweedse Helmfabrikant POC wil graag de kinderveiligheid op straat aanpakken, promoten en daarnaast ook wel de verkoop van fietshelmen stimuleren. Inmiddels zijn kinderen op twee basisscholen voorzien van een fietshelm dankzij een recente samenwerking met autofabrikant Volvo. Volgens het merk waren de kinderen positief en enthousiast om de helm te gaan dragen. In de loop van dit najaar en 2010 zullen dan ook 15 tot 20 andere scholen kennis mogen maken met de fietshelmenactie van POC en Volvo.

 

Jong geleerd is oud gedaan. Het is een cliché, maar in het geval van de fietshelmen misschien wel waar.