TOP

‘Fans’ bezorgen Dansk Design de hoofdprijs [interview] *

Dat ze een succesvolle formule runt, merkt Kristina Kiebêrt van fashion- en lifestylewinkel Dansk Design in Noordwijk wel aan haar schare trouwe klanten. Dat haar ‘fans’ haar ook de publieksprijs zouden bezorgen tijdens de uitreiking van de Dutch Retail Experience Award, verraste haar echter compleet. “Ik was flabbergasted!”

 

De uitreiking van de Dutch Retail Experience Awards 2015 op Modefabriek heeft wederom een lijst inspirerende moderetailers opgeleverd. Textilia interviewt de jury- en publiekswinnaars allemaal. Deze week Dansk Design uit Noordwijk, de winnaar van de publieksprijs in de categorie Best Customer Experience Award.

 

Dansk Design is een fashion- en lifestylewinkel waar je schoenen, kleding, tassen en woonaccessoires van voornamelijk Deense merken kunt kopen. De winkel is 250 vierkante meter groot en wordt bestierd door de van oorsprong Deense Kristina Kiebêrt. Ze voert merken als Modström, mbyM, Ivylee Copenhagen, Rollie en Woden. Ze startte de winkel in 2007.

 

Dansk Design Noordwijk interieur

Dans Design in Noordwijk is volgens de vakjury redelijk uniek.

 

De vakjury schrijft in haar oordeel dat ze Kiebêrt een redelijk uniek, eigen concept heeft weten neer te zetten, met een goed assortiment en harmonie in de winkel. Het publiek is behoorlijk enthousiast over de winkel en de eigenaar, staat in het rapport: ‘Een schitterend winkelpand, de eigenaar is een inspirerende persoonlijkheid en ze brengt dit goed over op haar klanten.’ De kapper in de winkel, de hoekjes met verschillende stijlen, het assortiment en de events; de klanten vinden het fantastisch.

 

In joggingpak 

 

Kiebêrt is blij met deze lovende woorden, maar is vooral dolgelukkig met de publieksprijs. Want, zo redeneert ze, dat is toch waar het allemaal om draait. “Het bevestigt dat ik iets goed doe, dat het ergens op slaat wat ik doe. Heel fijn! Maar ik had het niet verwacht, er deden zoveel goede winkels mee. Ik was ook gewoon in mijn joggingpak naar de uitreiking op Modefabriek gegaan. En toen noemde de jury mijn naam…Ik was flabbergasted!”

 

Dat haar winkel goed in de markt ligt, dat wist ze wel. “Ik heb 850 vaste klanten, vrouwen die ik hier regelmatig zie en van wie ik feedback krijg. Ik denk dat de combinatie van tassen, kleding, schoenen en woonitems redelijk uniek is. En ik ben hier in de omgeving de enige die deze mix aanbied.  Ik heb niets hoeven doen om die stemmen binnen te halen. Een vriendin heeft de campagne opgezet en de mensen kwamen toen zelf in beweging.“

 

 

Dansk Design interieur 2

De mix van fashion en lifestyle is volgens het publiek van Dansk Design ideaal.

 

 

Eerlijk 

 

Naast het assortiment, spelen de persoonlijke aandacht en een eerlijk advies volgens Kiebêrt ook een grote rol. Dat merkte ze ook midden in de crisis; bij Dansk bleef het ‘lekker druk’. “Ik denk dat juist in de tijd dat mensen weinig te besteden hebben, dat ze hun geld het liefst goed besteden. Hier komen voornamelijk werkende vrouwen met een gezin, moeders die niet veel tijd hebben om uitgebreid te shoppen. Hier kunnen ze alles kopen wat ze nodig hebben. En ik vermoed dat ze in dit internettijdperk ook meer behoefte hebben aan menselijk contact. Van mij krijg je in elk geval een eerlijk oordeel. Ik stuur m’n klanten liever met lege handen weg, dan met een broek of top die ze eigenlijk niet staat.”

 

 

Dansk Design Kristina Kiebêrt

Kristina Kiebêrt, eigenaar van Dansk Design.

 

 

De publieksprijs kaapte ze weg voor de neus van vrouwenmodezaak Marie* en vakjurywinnaar De Schoenenfabriek. “Ik wil mezelf niet met deze ondernemers vergelijken, want ze doen het allebei hartstikke goed. De Schoenenfabriek is een toffe winkel, maar die winkels doen iets heel anders. Dat is niet te vergelijken. En Marie, dat is een superleuke vrouw met een superleuke winkel. Maar kennelijk hebben mijn klanten net iets vaker op mij gestemd dan die van haar op haar. Dan win je dus de publiekprijs!”

 

Vakjury

 

De Dutch Retail Experience Awards is een jaarlijks terugkerende landelijke verkiezing die in 2012 in het leven is geroepen door distributeur Goodbrandz om vooruitstrevende retailers en winkelconcepten onder de aandacht te brengen. In zes categorieën worden prijzen uitgereikt. De winnaars worden bepaald door een onafhankelijke vakjury, die deze vierde editie bestond uit Harry Bijl (innovatie- en inspiratiespecialist bij brancheorganisatie Inretail), Gea Eleveld (eigenaar adviesbureau Fashion-Up! en het online platform Fashion055), Ingrid Ploegmakers (manager bij WPM, ontwikkelaar van duurzame winkelgebieden), Kim Pereira (hoofdredacteur Textilia) en Talita Kalloe, freelance journalist en copywriter en founder van het platform ZegMaarJij.com).

 

 

 

Meer weten? 

 

Lees hieronder het verhaal van andere winnaars van de Dutch Retail Experience Awards:

 

Lena The Fashion Library – Most Innovative Store Award – jurywinnaar

 

Shoppingsmall.nl – Online Experience Award – publiekswinnaar 

 

De Schoenenfabriek – Best Customer Experience Award – eerste plaats vakjury, derde plaats publieksjury

 

Maggy’s Mode – Best Retail Experience Award – publiekswinnaar en winnaar van de vakjury