TOP

F-Commerce: direct verkopen via Facebook, hoe werkt het?

F-commerce: handel bedrijven via een Facebook-pagina is in Amerika een populaire vorm van e-commerce en begint nu ook Nederland te veroveren. Wat is het precies en hoe werkt het? Textilia vroeg een expert om raad en neemt drie voorbeelden onder de loep.

Webshop op Facebook
Eén site waar je artikelen kunt bekijken, delen met vrienden én kunt bestellen: het kan met een webshop op Facebook. “Je kunt de vaste klanten belonen door speciale aanbiedingen op Facebook te plaatsen die alleen toegankelijk zijn voor fans”, vertelt Ruben Van Hattem, business development manager bij internetbureau Blackorange. In december lanceerde hij de volledig in Facebook geïntegreerde versie van Shopscene.nl. Via de Facebook pagina kunnen fans direct artikelen zien, kopen en bestellen. “Daarnaast kunnen vrienden gemakkelijk artikelen beoordelen. “Alle activiteiten vinden op één site plaats. Juist dit is de kracht van een webwinkel op Facebook”, aldus van Hattem.

Social voting
Niet alleen een webshop zorgt voor meer interactie, fans en omzet. Er zijn ook andere manieren om via dit medium de band met de klant te vergroten. Levi’s maakt bijvoorbeeld gebruik van ‘social voting’. Consumenten kunnen via de ‘like’ button artikelen beoordelen. “De populairste artikelen worden uiteindelijk opgenomen in de nieuwe collectie”, aldus Van Hattem. Door consumenten door middel van ‘social voting’ afbeeldingen, filmpjes en teksten te laten beoordelen vergroot je de interactie.

Facebook places
In de toekomst zal de mobiele telefoon een grote rol gaan innemen bij het shopgedrag van de consument. Facebook speelt hier op in met ‘Facebook places’. “Consumenten met een Facebook-account kunnen in een fysieke winkelstraat inloggen en meteen zien welke winkel welke aanbieding heeft en dit delen met vrienden”, aldus Van Hattem. Momenteel is deze vorm van F-Commerce nog niet in Nederland te gebruiken maar de business development manager denkt dat het dit jaar nog naar Nederland komt.

Een Facebook-pagina biedt dus diverse voordelen om de band met de klant te vergroten en toepassingen zoals de ‘like button’ aan artikelen toevoegen is zelfs gratis. Van Hattem: “de kosten van een webshop hangen af van verschillende factoren, maar een simpele intergratie kost bij ons zo’n € 5000,-.” Wel benadrukt hij dat F-Commerce niet voor iedere ondernemer de juiste oplossing is voor meer interactie en omzet. “Je moet kijken wat er bij een merk past en daar mee aan de slag gaan.” F-Commerce kan een goede oplossing zijn, maar is zeker niet de enige.

Benieuwd hoe consumenten bij Levi’s artikelen kunnen beoordelen? Bekijk hieronder het filmpje.