TOP

Esprit verder in de problemen, detailhandel plust 10 procent en Wehkamp biedt retouren opnieuw te koop aan

Modemerk Esprit is financieel verder in de problemen geraakt, winkelier plust 10 procent en Wehkamp biedt retouren opnieuw te koop aan. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 30 september.

Esprit verder in de problemen

Modelabel Esprit noteert voor het fiscale jaar dat eindigde in juni een verlies van 3,9 miljard Hongkongse dollar (439,2 miljoen euro). Dat meldt Nikkei Asia. Dit verlies is mede veroorzaakt door een reeks teleurstellende resultaten na de plotselinge annulering van een joint venture-overeenkomst om het merk opnieuw te lanceren op het vasteland van China. Daarbij heeft het bedrijf ook last van Covid-19. De inkomsten zijn gedaald met 21 procent ten opzichte van de 12,9 miljard vorig jaar. De omzet voor de eerste helft van het boekjaar van juli 2019 tot februari daalde met 11 procent, die van maart tot juni 2020 toenam tot 41 procent toen de pandemie toesloeg. Esprit verwacht dat het verder moet snijden in het winkelbestand en personeel in 2021.

Wehkamp biedt retouren opnieuw te koop aan

Wehkamp gaat artikelen die zijn teruggestuurd en licht zijn beschadigd opnieuw te koop aanbieden als ‘retourkoopje’. Dat meldt Retailnews. De webgigant stelt dat deze nog goed gebruikt kunnen worden. Wehkamp laat precies weten wat er aan de artikelen schort door ze een status te geven, variërend van ‘verpakking en product in nieuwstaat’ tot ‘product heeft zichtbare schade (kras/deuk)’. Daarbij wordt in beeld gebracht hoe het product eruit ziet. De koopjes worden verkocht tegen een gereduceerd tarief. Wehkamp start hiermee in de categorieën wonen en tuin. Bij succes gaat Wehkamp retourkoopjes ook in andere categorieën verkopen.

Omzet winkelier stijgt met 10 procent

De detailhandel heeft in augustus 10,2 procent meer omgezet dan in augustus 2019, meldt het CBS. Dat is de op een na grootste groei sinds het begin van de meting in 2005. De online omzet was in augustus 41,6 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Aan de forse omzetverliezen van de kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren kwam in juli al een eind. Die trend zette door in augustus: een kleine omzetgroei voor de winkels in schoenen (0,7 procent) en lederwaren en een minimale krimp bij de kledingwinkels (-0,5 procent). Vooral online stegen de verkopen sterk; webwinkels zetten 34 procent meer om. De online omzet van multichannelers groeide met 53,4 procent.

DutchSpirit verandert naam in Aarden

Het duurzame modemerk DutchSpirit heeft de naam veranderd in Aarden. Die nieuwe naam maakt volgens de oprichter Erik Toenhake meteen duidelijk dat het om een duurzaam label gaat, schrijft Fashionunited. Het merk bestaat al tien jaar en het focust zich op maatkleding van eco wol en gerecyclede stoffen. Aarden biedt zijn klanten ook de mogelijkheid om gedragen kleding van het merk terug te brengen in ruil voor een tegoed voor een nieuwe aankoop. De geretourneerde kleding wordt vervolgens gerecycled. Toenhake pleit ervoor dat de industrie vooral op zoek moet naar een eigen circulair systeem. “Verspilling tegengaan en kleding recyclen, het klinkt allemaal mooi. Maar wil je het serieus doen, dan zal je bij het ontwerpproces moeten beginnen en besluiten dat je materialen die schadelijk zijn voor het milieu of niet recyclebaar zijn helemaal niet meer wilt gebruiken. Daar begint het. Het zal integraal moeten worden aangepakt, vanaf het begin van de keten.”

Amazon test betalen met je handpalm

Amazon heeft een nieuwe manier van betalen aangekondigd: afrekenen met je handpalm. De techniek heeft Amazon One en wordt momenteel getest in twee Amazon-Go supermarkten in Seattle. Dat meldt onder meer RTL Z. Om van de dienst gebruik te kunnen maken, moeten gebruikers één keer hun creditcard in het apparaat te steken en hun handpalm boven de lezer te houden. Daarna hoeft bij het afrekenen allen nog de handpalm boven de scanner gehouden te worden. Amazon zegt dat de techniek ook kan worden gebruikt voor het inklokken op werk of toegang krijgen tot een sportwedstrijd. Handpalmherkenning is volgens Amazon privacyvriendelijker dan een gezichtsscan. Een foto van een handpalm is immers niet zo makkelijk te herleiden naar een individu en om gescand te worden moet een gebruiker een bewuste actie ondernemen. Gezichtsscans kunnen ook ongemerkt gemaakt worden.