TOP

Eline Jetten wint Joke Veeze Award, Love Stories met H&M en Bye Bra heeft nieuwe eigenaar [foto’s]

De organisatie van het nieuwe mode-evenement We Make M-ODE kijkt tevreden terug op de eerste editie. Verder: H&M heeft een collectie gemaakt met het Nederlandse lingeriemerk Love Stories, het Nederlandse bh-accessoiresmerk Bye Bra heeft een nieuwe eigenaar en mode-illustrator Eline Jetten wint Joke Veeze Award 2018. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 26 juni.

Succesvolle eerste editie We Make M-ODE

De organisatie van het nieuwe mode-evenement We Make M-ODE kijkt tevreden terug op de eerste editie, die plaatsvond van woensdag 20 tot en met zondag 24 juni op het Westergasterrein in Amsterdam. We Make M-ODE is onderdeel van het Amsterdamse culturele festival WeMakeThe.City.

Bas Kosters juni 2018 credit Peter Stigter (1) Bas Kosters juni 2018 credit Peter Stigter (3)

Foto’s: Peter Stigter

Het publiek werd door heel Amsterdam getrakteerd op een duurzame moderoute langs ateliers en pop-up stores. Bas Kosters gaf een kijkje in zijn atelier vol Amsterdams textielafval. Het Westergasterrein stond in het teken van presentaties van ontwerpers als Bas Kosters, Hacked By, Ajbilou Rosdorff en Ineen by LEBL & Lhana Marlet. Ook vond een ode aan couturier Frank Govers plaats met bijdragen van Ajbilou Rosdorff, Boris Kollar, Roumans, Merel van Glabbeek en Studio Men. Deze laatste ontving namens Robijn een prijs omdat zijn look het beste de signatuur van het werk van Govers reflecteerde. M-ODE is een initiatief van Peter C. Leferink en Iris Ruisch, voormalig directeur van de Amsterdam Fashion Week.

Nederlandse productie voor Claudia Sträter

Claudia Sträter gaat een deel van de kledinglijn in eigen land produceren. De retailer gaat daarvoor in samenwerking met de organisaties WerkSaam Westfriesland en Leviaan Participatie een naaiatelier opzetten in Hoorn. In dit erkende leerwerkbedrijf gaan werkzoekenden met een uitkering arbeidsritme en werkervaring opdoen. Frits Helmstrijd, directeur van Claudia Sträter: “Waarom zouden we alleen ver weg produceren als het ook dicht bij huis kan? Naast het positieve effect op het milieu kunnen we op deze manier mensen motiveren en ondersteunen om weer in het arbeidsproces te komen. We zijn rustig gestart, hebben geen druk op de doorlooptijd gezet en focussen op het bijbrengen van kennis en vaardigheden.”

Love Storiesmaakt lingeriecollectie voor H&M

H&M lanceert voor het eerst een samenwerking met een lingeriemerk en heeft daarvoor gekozen voor het Nederlandse merk Love Stories, dat in 2013 werd opgericht door Marloes Hoedeman. Het merk staat bekend om de eclectische prints, mix-and-match setjes en comfortabele ontwerpen. De H&M x Love Stories-collectie wordt gekenmerkt door de print- en kleurcombinaties die we van Love Stories gewend zijn. Luipaardprint, sterren en bloemen gaan samen met kant, atletische strepen en gegolfde randen. Het kleurenpalet bestaat uit zwart, roze en olijfgroen. De collectie bevat de klassieke Love Stories-items (de bralette, de broekjes en -tanga’s) en de ‘perfecte mismatches’ van prints en kleuren waar Love Stories om bekend staat. Vanaf 9 augustus te koop bij H&M.

Nieuwe eigenaar voor BH-accessoiremerk Bye Bra

Het Nederlandse BH-accessoiresmerk Bye Bra is overgenomen door de Italiaanse ondernemer Luca Cannoniero. Eerder bekleedde hij leidende rollen bij Marks & Spencer. Bye Bra zet jaarlijks meer dan een miljoen plak bh-tapes af in bijna zestig landen. De productie vindt plaats in China en Nederland. Daarnaast levert Bye Bra een assortiment slimme lingerieoplossingen, zoals bandjes, clips en pads. Het merk werd in 2011 opgericht door Marcel Duits, die onlangs met overname-adviseur Marktlink op zoek ging naar opvolging om de onderneming de volgende fase in te leiden. De creatieve ondernemer bedenkt graag nieuwe producten en haalt minder voldoening uit het managen van een grotere organisatie. Na de overname blijft hij wel betrokken als oprichter en adviseur. De nieuwe eigenaar wil het merk verder laten groeien en nieuwe producten ontwikkelen.

Mode-illustrator Eline Jetten wint Joke Veeze Award 2018

Eline Jetten - Joke Veeze Award 2018

In galerie Toon in Amsterdam werden op zaterdag 23 juni de twee winnaars bekendgemaakt van de Joke Veeze Award 2018, dat als thema Memphis had. Eline Jetten (28) uit Rotterdam is met haar serie winnaar geworden van de mode-illustratieprijs, waaraan geldbedrag is verbonden van € 3.000,-. De winnende serie illustraties heeft een realistische, heldere en lichte stijl met de jaren tachtig weerspiegeld in de kleding. Op subtiele wijze heeft ze de beroemde meubelontwerpen van de Memphis Group verwerkt. De tweede prijs van € 1.000,- is voor Gönül Yigit (21) uit Arnhem. Het ingezonden werk van de vijftien genomineerden is nog tot en met zondag 1 juli te zien in galerie Toon. De jury voor de Joke Veeze Award 2018 bestond uit mode-illustrator Piet Paris, modestylist Frans Ankoné en mode-illustrator en modeontwerper Machteld Schouten. De modeprijs is een initiatief van de Joke Veeze Foundation en kent een jaarlijks wisselende invulling: ontwerp, fotografie of styling.